Gem. leestijd 4 min  2175x gelezen

Campagne van de Week: waarom werken bij de Belastingdienst allesbehalve saai is

De wereld verandert in rap tempo, en de Belastingdienst moet daarin mee. Of je nu werkt met big data, in een opsporingsteam, of met mensen: het is allemaal in beweging. Hoe dragen ze dit uit in de nieuwe campagne?

Campagne van de Week: waarom werken bij de Belastingdienst allesbehalve saai is

Iedereen heeft wel een bepaald beeld bij de Belastingdienst. Maar om te laten zien waarom ze precies doen wat ze doen, zijn ze recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne gestart. Het doel van de campagne is om duidelijk te maken dat ze bij de Belastingdienst iedereen laten bijdragen aan iets voor ons allemaal. ‘Zorgen dat Nederland blijft draaien. Dat doen wij.’

Het doel is om duidelijk te maken dat ze bij de Belastingdienst iedereen laten bijdragen aan iets voor ons allemaal.

Dit werk doen ze zodat er bijvoorbeeld geld is voor de zorg, onderwijs en voor het openbaar vervoer. Een financieel gezond Nederland, dat is waar de Belastingdienst zich 24 uur per dag, 7 dagen per week voor probeert in te zetten, aldus de campagne. ‘Dat doen we door zorgvuldig en eerlijk belastingen te heffen en te innen en toeslagen uit te keren. Onze 30.000 medewerkers met heel verschillende achtergronden werken in kantoren verspreid over het hele land.’

Elke expertise is welkom

Hoe ze dat doen? Bijvoorbeeld door goederenstromen te controleren bij de Douane, en fraude en witwassen tegen te gaan bij de FIOD (Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst). 

De Belastingdienst wil aan potentiële kandidaten laten zien wat ze voor de samenleving doen, en wat ze hun te bieden hebben.

De campagne is gestart in deze krappe arbeidsmarkt om aan potentiële kandidaten te laten zien wat de Belastingdienst voor de samenleving doet, en wat ze hen te bieden hebben. Aanvullend op deze werkgeverscampagne met drie video’s laten ze in specifieke doelgroepcampagnes ook zien wat het werk als bijvoorbeeld fiscalist of ICT’er inhoudt. Maar ook als accountant, inkoper, communicatieadviseur of data scientist kun je een bijdrage leveren vanuit jouw expertise. Of je nu student, starter of professional bent. 

Saai werk?campagne belastingdienst robin

Ondanks dat veel mensen het wel denken, is het werk van de Belastingdienst volgens de campagne nooit saai. Vooral omdat de constant veranderende wetgeving en groeiende hoeveelheid data altijd in beweging zijn. Op de bijbehorende website lees je bijvoorbeeld het verhaal van Robin.

‘Als privacy engineer ga ik awareness creëren over hoe je veilig met data om kunt gaan.’

‘Als data custodian creëer ik de juiste voorwaarden en omgevingen zodat alle mensen die met data moeten werken hun werk kunnen blijven doen. Ons vakgebied is erg actueel en in ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan de privacyverordening; daar komt veel nieuw werk bij kijken. Momenteel ben ik me aan het ontwikkelen naar privacy engineer. Hiervoor volg ik een aantal opleidingen en cursussen waarvoor ik veel tijd en ruimte krijg. Als privacy engineer ga ik awareness creëren over hoe je veilig met data kunt omgaan. Dat betekent veel overleggen en mijn kennis delen door veel te presenteren.’

Nieuwswaardig

Hoewel de Belastingdienst 24/7 in bedrijf is, krijgen de medewerkers volgens de campagne veel vrijheid en flexibiliteit in het indelen van hun werkweek. Werk je bijvoorbeeld 40 uur per week, dan kun je eens in de 2 weken een extra vrije dag opnemen of die dagen sparen voor bijvoorbeeld een langere vakantie. Ook aan de werkomgeving is aandacht besteed. Denk aan: mooie vergaderruimtes, duurzame bedrijfsrestaurants, en op sommige locaties is er zelfs een fitnessruimte aanwezig.

‘Bij de FIOD draaien we veel grote opsporingsonderzoeken. Je kan ervan op aan dat onze zaken bijna allemaal het nieuws halen.’

Maar die heeft André niet nodig. Hij is projectleider en innovator team opsporingsondersteuning bij de FIOD. ‘Er zijn zoveel redenen te noemen waarom je voor zo’n functie moet kiezen. Bij de FIOD draaien we veel grote opsporingsonderzoeken. Je kunt ervan op aan dat onze zaken bijna allemaal het nieuws halen, de landelijke dagbladen of het NOS-journaal. Natuurlijk kan ook het dienen van het maatschappelijk belang een goede reden zijn om bij de FIOD te komen werken. Je kunt bij ons echt bijdragen aan een betere of op zijn minst meer rechtvaardige samenleving. De FIOD zoekt ook altijd nieuwe middelen en technieken om de georganiseerde criminaliteit te slim af te zijn.’

campagne belastingdienst 2

Mouwen opstropen

campagne belastingdienstOver nieuwswaardig gesproken. Soenita is teamleider bij de Belastingdienst/Toeslagen, een afdeling die de laatste tijd veel in het nieuws is. En zelden positief. Maar zij zegt het vooral belangrijk te vinden ‘om een omgeving te creëren waar mensen zich veilig voelen en elkaar kunnen vertrouwen. De afgelopen tijd is onze organisatie negatief in het nieuws geweest, dat merk je ook terug op de werkvloer. Ik zie het als mijn taak om aandacht te hebben voor de impact die dat op individuele medewerkers heeft.’

‘We willen de menselijke maat volgen. Dus geen afstandelijke brief, maar de burger persoonlijk bellen.’

‘Persoonlijk heb ik soms ook mijn vragen bij bepaalde wetten en regels, maar wij zijn een uitvoeringsinstantie; wij voeren uit. Wel proberen we nog meer dan voorheen de menselijke maat te volgen. Dus geen afstandelijke brief met een besluit, maar de burger persoonlijk bellen om toe te lichten waarom we iets besloten hebben. Ik stroop graag mijn mouwen op en ga aan de slag. Dus zit ik prima op mijn plek hier.’

Meer lezen?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners