Gem. leestijd 3 min  633x gelezen

Campagne van de week: waarom Sanquin sollicitanten opsluit

‘Werken bij Sanquin, alsof er leven van afhangt.’ Met die boodschap roept de organisatie voor bloedvoorziening kandidaten op te solliciteren. En zet daar zelfs trams en een eigen escape room voor in. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Campagne van de week: waarom Sanquin sollicitanten opsluit

Om te zeggen dat het bloedstollend is, zou een flauwe woordspeling zijn. Maar spannend is hij zeker, de escape room die marketingbureau 2Basics heeft ontwikkeld en begeleid voor Sanquin. Kandidaten krijgen daar de vraag: ben jij in staat om een leven te redden? In de escape room moeten ze in korte tijd een zak bloed veiligstellen door diverse quests op te lossen en de zak bloed te redden uit de Pater Noster, de machine waarin bloed wordt bewaard. Lukt dat? Dan ben je geschikt om bij Sanquin te werken…

De escape room is momenteel te vinden op het Amsterdamse hoofdkantoor van op het Sanquin, waar sollicitanten hem fysiek kunnen spelen. ‘Via de escape room proberen we kandidaten naar Sanquin te halen die in hun dagelijkse leven echt willen bijdragen aan het verbeteren van de gezondheid van mensen’, vult Frieda Ulsamer de Waard, managing director van 2Basics BV aan. Het is bepaald niet de eerste escape room die voor sollicitanten is ingericht. Enexis en Defensie gingen de non-profitorganisatie bijvoorbeeld al voor.

Op de tram

Na de campagneperiode kunnen sollicitanten de escape room overigens blijven spelen, alleen dan online. Fijn om te weten voor sollicitanten: de escape room is geen assessment. Het is bedoeld als fun element in de sollicitatie en als bijzondere kennismaking met Sanquin. Voor de organisatie geeft het wel inzicht in relevante capaciteiten van een kandidaat, zoals het probleemoplossend vermogen en het presteren onder druk.

‘We zoeken mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis.’

De escape room is onderdeel van de totale ‘Merk&Werk-campagne’ die moet aansluiten bij de ‘innovatieve nieuwe strategie van de organisatie, gericht op het redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van donor, patiënt en samenleving’, aldus CEO Tjark Tjin-A-Tsoi. Daarom, zegt hij, is de organisatie ook niet op zoek naar ‘zomaar’ IT-specialisten, laboranten of medewerkers bloedafname. Nee, ‘we zoeken naar mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis. Dat is precies wat Sanquin te bieden heeft. Je wordt onderdeel van een groter geheel; van een team dat levensreddend werk doet.’

De escape room is daarbij trouwens niet het enige opvallende onderdeel van de campagne, die de noemer ‘Werken bij Sanquin…. alsof er leven van afhangt!’ heeft meegekregen. Zo is de boodschap sinds kort niet alleen te zien op grote reclameborden langs de snelweg, maar ook op trams in de hoofdstad.

Levensreddend werk verbeeld

Onderliggend idee van de campagne is: of je nu bij Sanquin Research werkt, op een locatie van de Bloedbank, of op het hoofdkantoor bij de ICT-afdeling: iedere medewerker is een onmisbare schakel in het grotere geheel en doet in die zin levensreddend werk. De campagnebeelden moeten die gedachte illustreren. Op de voorgrond zie je dan ook ‘gewone’ medewerkers in hun alledaagse situatie, bijvoorbeeld achter een computerscherm. Op de achtergrond speelt zich echter steeds een spannende situatie af: Sanquin levert met spoed bloed af bij de spoedeisende hulp of vervoert een lading bloed via een medische drone.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners