Lees ook
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Blijf op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief
AanmeldenAltijd al willen weten hoe het is om op een tram te werken? Het Amsterdamse GVB geeft 100 gelukkigen de kans om ‘conducteur voor een dag’ te worden. Een bijzondere campagne, en de eerste keer dat het gemeentelijk vervoerbedrijf zo werft, aldus senior recruiter Lonneke Burghart. Een succesvolle campagne bovendien, want al binnen enkele dagen stond de teller aan geïnteresseerden boven de 200. Hoe kwam de campagne tot stand?
‘Het idee is ontstaan toen collega’s van kantoor en managers van de trams meehielpen om de gaten in de roosters op te vullen. Collega’s konden via een e-learning thuis al kennis opdoen, sommigen keken ook nog mee met een collega-conducteur en gingen toen zelf aan de slag. De reacties daarover waren over en weer zeer enthousiast, het vergroot immers ook het onderlinge begrip voor elkaars werk.
‘We horen vaak van reizigers dat ze spelen met idee om conducteur te worden, maar dat iets hen tegenhoudt.’
Na dit interne succes hebben we ons afgevraagd of we niet ook zoiets konden organiseren voor reizigers en andere geïnteresseerden. Zo kunnen ze kennis maken met het conducteursvak, op een laagdrempelige manier. Daarnaast krijgen we vaak van reizigers te horen dat ze spelen met idee om conducteur te worden, maar dat iets hen tegenhoudt. Ze weten niet zeker of het wat voor hen is. Dus ook voor die groep twijfelaars is dit een perfecte actie. Ook zij kunnen het een dag proberen. En wie weet zijn ze zo enthousiast dat ze de overstap dan toch willen maken en solliciteren.’
‘Het vergt best wel wat inspanning van onze kant. We moeten mensen opvangen en begeleiden. We hebben goed nagedacht wat we als organisatie aankunnen en zijn toen op 100 uitgekomen: dit is het aantal kandidaten waarvan wij hebben berekend dat we het kunnen plannen en begeleiden. Vanaf 29 januari vinden de eerste conducteursritten plaats. De campagne duurt in totaal ongeveer 6 à 7 weken. Daarin rijden we steeds met 4 kandidaten per dag op 4 verschillende lijnen, 7 dagen per week.
‘We hebben goed nagedacht wat we als organisatie aankunnen en zijn toen op 100 uitgekomen.’
Achter de schermen is het voor ons best een logistieke puzzel. We moeten praktijkbegeleiders en teammanagers vrijmaken die de kandidaten opvangen op een eindpunthuisje en begeleiden op de tram. En niet alle tramlijnen zijn hiervoor geschikt. Vooraf kunnen de kandidaten een korte e-learning volgen thuis, maar de echte opleiding duurt 3 volle weken waarbij we hun straten- en lijnenkennis testen en ze leren omgaan met allerlei typen reizigers. Het is echt een vak, maar voor één dag kunnen de kandidaten hier prima mee uit de voeten.’
‘Kandidaten hoeven geen brief en cv mee te sturen, het enige dat ze moeten doen is een aantal vragen beantwoorden met harde eisen die ook straks nodig zijn voor de conducteursfunctie. Ze moeten bijvoorbeeld ouder dan 18 jaar zijn, in staat zijn op eigen gelegenheid naar een eindpunthuisje te komen en tussen de 1.60 en 1.90 meter zijn.’
‘We zijn bij GVB dit jaar op zoek naar 50 conducteurs en 100 trambestuurders. Dat is deels vanwege natuurlijke uitstroom, deels ook vanwege uitbreiding. Van de 100 trambestuurders zoeken we er alleen al 40 voor de Amstelveenlijn. We willen geïnteresseerden de kans geven een kijkje in de keuken te nemen en zo kennis te maken met het vak van conducteur. Ook voor de werving van nieuwe trambestuurders hebben we ideeën, maar eerst richten we ons hierop.
‘ De gehele ov-sector is hard op zoek naar rijdend personeel.’
Overigens is de gehele ov-sector hard op zoek naar rijdend personeel. Veel ov-bedrijven kampen met natuurlijke uitstroom vanwege pensionering; de meeste ov-bedrijven hebben relatief veel oudere werknemers in dienst. En ook het pensioenakkoord zorgt ervoor dat er meer mensen dan verwacht eerder stoppen met werken.’
‘Heel goed! We hadden de eerste dag al meer dan 200 aanmeldingen. We denken met deze campagne de 100 conducteurs voor een dag te kunnen vullen. En we hopen ook dat er na afloop mensen bij zitten die solliciteren.’
Het GVB doet de campagne overigens samen met Olympia uitzendbureau, dat de screening doet en de mensen inplant. ‘Uiteindelijk komen ze ook eerst in dienst bij Olympia en na gebleken geschiktheid bij ons’, aldus Burghart.
‘Het is echt een vak, maar voor één dag kunnen de kandidaten hier prima mee uit de voeten.’
Het gaat om een echte win-winsituatie, vult Leonie Boekel, unitmanager van tramlijn 1 en 17, aan: ‘In plaats van te vertellen hoe leuk het is, bieden we mensen de unieke kans om het in de praktijk zelf te ervaren. Is iemand na de rit nog steeds enthousiast, dan weet iemand nóg beter waarom hij of zij bij GVB wil werken. En wij weten dan ook al een beetje of iemand bij GVB past. En als iemand niet verder solliciteert, heeft hij of zij een unieke ervaring opgedaan. En vertelt diegene hopelijk aan anderen hoe leuk het was!’
‘In plaats van te vertellen hoe leuk het is, bieden we mensen de unieke kans om het in de praktijk zelf te ervaren.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.