‘Werken bij het CBS! Ben jij er klaar voor?’ Onder die noemer is het Centraal Bureau voor de Statistiek recent een wervingscampagne begonnen, die te volgen is via Instagram, LinkedIn en Twitter. Wekelijks wordt een collega in de schijnwerpers gezet. Bijzonder daaraan is dat ze niet in de werkomgeving zijn geportretteerd, maar juist daarbuiten. Zo zien we bijvoorbeeld Hoofd Methodologie Reinoud in een surfpak, statistisch onderzoeker Coskun op een voetbalveld, en projectleider Linda als danseres.
‘De combinatie tussen werk en privé zie je duidelijk terug in de uitgewerkte verhaallijnen.’
De campagnebeelden laten de ‘unieke eigenschappen van het CBS-werk zien tezamen met de persoonlijke uitdagingen en activiteiten van de collega’s’, aldus adviseur (arbeidsmarkt)communicatie Karin van Kasteel. ‘Uit onderzoek weten we dat de mensen die we zoeken inhoudelijk gedreven zijn, maar dat ook graag goed willen kunnen combineren met hun privéleven. Die combinatie tussen werk en privé zie je dus duidelijk terug in de uitgewerkte verhaallijnen en de portretfotografie. De campagne sluit ook goed aan bij de pay-off van het CBS: Voor wat er feitelijk gebeurt.’
‘Om de verhaallijnen zo authentiek mogelijk te maken, is ervoor gekozen eigen medewerkers te portretteren.’
Werkgeversimago versterken
Primaire doel van de campagne is het versterken van het werkgeversimago, vertelt Van Kasteel. De campagne richt zich vooral op HBO- en WO-professionals, met name statistici en IT’ers, en is het afgelopen jaar ontwikkeld in samenwerking met movingmedia company Zcene. ‘In de campagne laten we zien welk relevant werk we doen, welke mensen er bij het CBS werken en wie we nodig hebben’, aldus Van Kasteel. ‘Om de verhaallijnen zo authentiek mogelijk te maken, is ervoor gekozen eigen medewerkers te portretteren.’
Medio januari is de campagne online gestart. Sindsdien wordt elke week een andere medewerker belicht, buiten zijn werkomgeving. De link met de werkomgeving van het CBS wordt steeds gemaakt door een groot aantal cijfers ernaast.
Het CBS is overigens zelf ook volop in beweging. Zo werd recent bekend dat ook een zoektocht wordt gestart naar aanvullende en nieuwe databronnen, ook wel datascouting genoemd. Dit vanwege de groeiende maatschappelijke vraag naar betrouwbare feitelijke informatie. Het gaat hier om data uit publieke en private bronnen, die een beter beeld moeten geven van complexe fenomenen in de maatschappij.
Het CBS werd in 1899 opgericht.
Het CBS werd in 1899 opgericht vanuit de behoefte aan onafhankelijke, betrouwbare informatie om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Inmiddels werken er zo’n 2.000 mensen, verdeeld over vestigingen in Den Haag, in Heerlen en op Bonaire.
Meer campagnes
- Campagne van de week: over de écht toffe perks waarmee Alliander vmbo-kandidaten werft
- Dit waren de mooiste campagnes van 2020
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.