Gem. leestijd 3 min  762x gelezen

Campagne van de week: waarom het CBS juist hobby’s centraal stelt in zijn werving

Data worden steeds belangrijker. En als ze érgens verstand hebben van data, dan is het wel bij het CBS. Een nieuwe wervingscampagne moet zorgen dat ze dat ook in de toekomst blijven houden. Hoe ziet die campagne eruit?

Campagne van de week: waarom het CBS juist hobby’s centraal stelt in zijn werving

‘Werken bij het CBS! Ben jij er klaar voor?’ Onder die noemer is het Centraal Bureau voor de Statistiek recent een wervingscampagne begonnen, die te volgen is via Instagram, LinkedIn en Twitter. Wekelijks wordt een collega in de schijnwerpers gezet. Bijzonder daaraan is dat ze niet in de werkomgeving zijn geportretteerd, maar juist daarbuiten. Zo zien we bijvoorbeeld Hoofd Methodologie Reinoud in een surfpak, statistisch onderzoeker Coskun op een voetbalveld, en projectleider Linda als danseres.

cbs florianne

‘De combinatie tussen werk en privé zie je duidelijk terug in de uitgewerkte verhaallijnen.’

De campagnebeelden laten de ‘unieke eigenschappen van het CBS-werk zien tezamen met de persoonlijke uitdagingen en activiteiten van de collega’s’, aldus adviseur (arbeidsmarkt)communicatie Karin van Kasteel. ‘Uit onderzoek weten we dat de mensen die we zoeken inhoudelijk gedreven zijn, maar dat ook graag goed willen kunnen combineren met hun privéleven. Die combinatie tussen werk en privé zie je dus duidelijk terug in de uitgewerkte verhaallijnen en de portretfotografie. De campagne sluit ook goed aan bij de pay-off van het CBS: Voor wat er feitelijk gebeurt.’

‘Om de verhaallijnen zo authentiek mogelijk te maken, is ervoor gekozen eigen medewerkers te portretteren.’

Werkgeversimago versterken

Primaire doel van de campagne is het versterken van het werkgeversimago, vertelt Van Kasteel. De campagne richt zich vooral op HBO- en WO-professionals, met name statistici en IT’ers, en is het afgelopen jaar ontwikkeld in samenwerking met movingmedia company Zcene. ‘In de campagne laten we zien welk relevant werk we doen, welke mensen er bij het CBS werken en wie we nodig hebben’, aldus Van Kasteel. ‘Om de verhaallijnen zo authentiek mogelijk te maken, is ervoor gekozen eigen medewerkers te portretteren.’

Medio januari is de campagne online gestart. Sindsdien wordt elke week een andere medewerker belicht, buiten zijn werkomgeving. De link met de werkomgeving van het CBS wordt steeds gemaakt door een groot aantal cijfers ernaast.

Het CBS is overigens zelf ook volop in beweging. Zo werd recent bekend dat ook een zoektocht wordt gestart naar aanvullende en nieuwe databronnen, ook wel datascouting genoemd. Dit vanwege de groeiende maatschappelijke vraag naar betrouwbare feitelijke informatie. Het gaat hier om data uit publieke en private bronnen, die een beter beeld moeten geven van complexe fenomenen in de maatschappij.

Het CBS werd in 1899 opgericht.

Het CBS werd in 1899 opgericht vanuit de behoefte aan onafhankelijke, betrouwbare informatie om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen. Inmiddels werken er zo’n 2.000 mensen, verdeeld over vestigingen in Den Haag, in Heerlen en op Bonaire.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners