Collega-grote-gemeenten Utrecht en Amsterdam gingen hen al voor. Net als heel veel andere gemeenten in het land. Maar nu is ook de gemeente Eindhoven gestart met een grootschalige wervingscampagne. Onder de noemer ‘Werk waar je voor staat’ is onder meer een video gelanceerd, en een nieuwe werkenbij-site met opvallende fotografie. Met, zoals dat tegenwoordig blijkbaar standaard erbij hoort, een pagina vol persoonlijke verhalen van betrokken ambtenaren.
Eindhoven de gekste? Daarvan is weinig te merken in deze tamelijk serieus getoonzette campagne. Geen carnaval te zien. Geen feestend Stratumseind. Geen Theo Maassen, worstenbroodjes of Evoluon. Zelfs geen stadion van de ongeslagen koploper in de Eredivisie prominent in beeld (oké, een klein beetje, ver weg, in de schemer). Noch beelden van dé economische motor van Nederland (of is dat omdat die vooral in buurgemeente Veldhoven ligt?). En zelfs geen panorama’s van iconen als de Lichtjesroute, het Klokgebouw, of de Dutch Design Week.
Maakt niet uit wie je bent
De gemeente Eindhoven kiest er in zijn campagne duidelijk voor niet te veel in te zoomen op wat Eindhoven nou precies Eindhoven maakt, maar juist op wat je als ambtenaar hier mee moet brengen. Zoals: ‘bruggen slaan tussen data en organisatie’. Of: ‘werken aan een duurzame stad, met oog voor het verleden, en de blik op de toekomst.’ Ook diversiteit speelt een grote rol in de campagne: de gemeente wil laten zien dat je ‘hier meetelt. Het maakt niet uit wie je bent.’ En ook dat de stad iedereen gelijke kansen wil bieden.
Voor de gemeente Eindhoven werken momenteel zo’n 2.700 ambtenaren. Maar vanwege de vele ontwikkelingen in en om de stad wordt de komende jaren heel wat uitbreiding verwacht. ‘Waar je ook voor staat, bij de gemeente Eindhoven vind je een baan die bij je past’, is dan ook de achterliggende motivatie van de campagne. ‘Of je nu staat voor bijvoorbeeld meer kunst en cultuur, een duurzamere stad of goede sociale ondersteuning voor iedereen; Gemeente Eindhoven biedt een breed scala aan carrièrekansen in verschillende werkgebieden.’
De campagnevideo, waarin het logo van de stad subtiel terugkeert, is gemaakt door Riff Productions. Voor de fotografie tekende Twycer. Twee organisaties die beide – vanzelfsprekend – ook zelf in de gemeente gevestigd zijn, en vlak bij elkaar zitten, in het eerder genoemde Klokgebouw.
Lees ook
- Over de wervingsstrijd van gemeenten (7 nieuwe campagnes nader bekeken)
- Hoe PostNL in zijn nieuwe campagne alle schakels in de bezorging samenbrengt
- De NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.