‘Nu kan ik op verjaardagen tenminste helder uitleggen wat we doen!’ Zo reageerde een van de medewerkers van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op de campagne die recent is ontwikkeld om het werk van de dienst wat meer onder de aandacht te brengen.
‘Nu kan ik op verjaardagen tenminste helder uitleggen wat we doen!’
Een logische reactie. Omgevingsdiensten zijn relatief jonge organisaties die nauwelijks bekendheid genieten op de arbeidsmarkt. En dat terwijl de 29 omgevingsdiensten in Nederland wel belangrijk werk doen: in opdracht van gemeenten en provincies verlenen ze vergunningen en zorgen ze voor toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu.
Herkenbaar gezicht
De omgevingsdienst die actief is in het Noordzeekanaalgebied voert die taken uit voor ruim 20 gemeenten en drie provincies. Er werken zo’n 400 mensen. Maar tegelijk zijn er vele vacatures, en is de bekendheid dus niet zo hoog. Aanleiding voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied om deze maand niet alleen drie nieuwe sites te lanceren, maar ook een employer branding-campagne te starten. Doel van deze campagne: de Omgevingsdienst een herkenbaar gezicht geven op de arbeidsmarkt (binnen de disciplines bouw, bodem en milieu). En tegelijkertijd de trots onder bestaande medewerkers vergroten.
De nieuwe campagne is ontwikkeld door Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Binnen de omgevingsdienst werken bouwinspecteurs, toetsend constructeurs, toezichthouders milieu, vergunningverleners, bodemexperts, en adviseurs luchtkwaliteit. De grote uitdaging voor ons was om één herkenbare werkgeversbelofte neer te zetten voor mensen in al deze verschillende disciplines’, vertelt creative director Arjan Mackaay. ‘Ik denk dat we erin geslaagd zijn om het belang en de diversiteit van de Omgevingsdienst NZKG zichtbaar te maken en een sterk employer brand neer te zetten, onder de noemer: Bekijk de toekomst van alle kanten.’
Trots kreeg al een boost
De campagne mist volgens Mackaay in elk geval intern z’n doel niet. ‘Vanaf dag één hebben we medewerkers van de OD NZKG betrokken bij de ontwikkeling van het employer brand. Gaandeweg zagen we de trots toenemen. Het hogere doel – werken aan de toekomst van een hele regio – liet mensen anders naar hun eigen specialisme en organisatie kijken. De company pride heeft tijdens de ontwikkeling van deze campagne al een enorme boost gekregen.’
De campagne start met abri’s en billboards in en rond het Noordzeekanaalgebied, en uitingen in vakmedia op het gebied van bouw, bodem en milieu. Ook komt er een intensieve inzet op sociale media als Linkedin en Twitter. Op de campagnebeelden is onder meer de nieuwe Zeesluis in IJmuiden te zien, net als de Zuidas in Amsterdam en de Amsterdamse haven, een paar van de plekken waar de Omgevingsdienst intensief bij betrokken is.
Van idee tot campagne:
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.