Gem. leestijd 2 min  1438x gelezen

Campagne van de week: Newbies, fooiboy’s en showpony’s voor de horeca gezocht

Campagne van de week: Newbies, fooiboy’s en showpony’s voor de horeca gezocht

In weinig sectoren zijn de tekorten zo groot als in de horeca. Debuut, bekend van merken als Popocatepetl, probeert daar nu iets aan te doen, met een opvallende campagne vol met vakidioten, fooiboy’s en showpony’s.

Debuut Horeca is als merknaam misschien niet zo bekend, ketens als Popocatepetl The Mexican, Beers & Barrels, De Vooruitgang, Breakaway, STAN&CO en Belgian Beer Café Olivier zijn dat waarschijnlijk des te meer. Zo heeft Debuut Horeca 32 locaties, 18 formules, 3 miljoen gasten en een omzet in 2018 van 52 miljoen euro. En dan zit er ook nog eens behoorlijke groei in, zowel qua locaties als qua omzet.

De tekorten lopen hoog op

Best veel, al met al, maar al die horecagelegenheden moeten natuurlijk wel bemenst worden. En dat is lastig in de huidige tijd, waarin juist in de horeca de tekorten hoog oplopen. Zo hoog, dat diverse locaties al hun deuren hebben moeten sluiten. Debuut wil het zover niet laten komen, en schakelde daarom de Reclamestal uit Amersfoort in voor een opvallende wervingscampagne.

Weg van de clichés

Die campagne, ondersteund door een werkenbij-site met opvallende URL,  wil volgens Debuut vooral wegblijven van clichés als ‘horecatoppers en -tijgers’. In plaats daarvan willen ze juist liever mensen aanspreken op een directe manier waar zij zichzelf (of één van hun vrienden) in kunnen herkennen. Debuut zoekt daarbij vooral opvallende types die niet direct in het perfecte plaatje lijken te passen. ‘Imperfect-perfect’ noemen ze het zelf.

Debuut zoekt vooral opvallende types die niet direct in het perfecte plaatje lijken te passen…

Elk horecateam heeft namelijk wel een aantal typische karakters rondlopen, zeggen ze. Denk aan een perfectionist, een lomperd, een ietwat naïeve newbie, een regelrechte vakidioot van een chef, of een controlfreak in de bediening. Om deze mensen te bereiken, laat Debuut deze karakters zien in een reeks van 7 miniverhalen op social media, op posters, in restaurants en in vakbladen. Kandidaten of vrienden kunnen alle karakters bovendien on- en offline delen via bijvoorbeeld WhatsApp of ansichtkaarten.

debuut horeca

Van afwassers tot barista’s

In de campagne mag Debuut Horeca dan zeggen op zoek te zijn naar controlfreaks, perfectionisten, gangmakers, newbies, gladde janussen of showpony’s, in werkelijkheid luiden de functiebeschrijvingen toch weer net iets anders. Dan gaat het om afwassers, assistent-bedrijfsleiders, barmedewerkers, barista’s, bedrijfsleiders, chefs, souschefs, floormanagers, manusjes, medewerkers bediening, medewerkers keuken, nachtwakers, schoonmakers en ondersteuning voor het hoofdkantoor.

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners