Met ‘Alles wat je in je hebt’ zet de politie een nieuw thema in haar werving neer. De recent verschenen video bij dit thema blijkt meteen een gevoelige snaar te raken, getuige de vele positieve reacties die hij oproept.
“Midden in de samenleving. Dat is waar je staat als agent. Waar je wílt staan. Dicht bij mensen, benaderbaar. Voorop waar anderen terug stappen. Professioneel, kalm en met gezag. Beslissingen neem je in een split second. Moeiteloos schakel je tussen ingrijpen en kalmeren. Tussen een praatje en een sprintje. Een arrestatie en een reanimatie. En omdat het werk voortdurend verandert, blijf je zelf ook constant in ontwikkeling. Als persoon, als team, en in je vak. Wat je leert, ervaart en ontwikkelt in het politiewerk zie je in deze video.”
Zo wordt de recente politievideo, gemaakt door Steam, Ivan Barbosa en Robert-Jan Glas, aangekondigd op YouTube. Het blijkt een schot in de roos, getuige de vele positieve reacties bij de video zelf, maar bijvoorbeeld ook bij de ‘politievloggers‘ die hem hebben doorgeplaatst. “Dit is misschien wel de beste Nederlandse reclame die ik ooit gezien heb. En dan ook nog eens voor de politie, echt top!” is bijvoorbeeld een van de reacties.
Populaire werkgever
De politie is een populaire werkgever. “Over het algemeen is er ruime belangstelling voor onze vacatures”, stond in een min of meer recent rapport nog te lezen. Grote wervingsproblemen hebben zich tot op dat moment dan ook nog niet voorgedaan, al “zien we in bepaalde regio’s en onder specifieke doelgroepen dat het werven van nieuw personeel meer moeite kost.”
Op de website kombijdepolitie.nl komen jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers.
Dat relatieve succes is mede te danken aan de ‘gerichte arbeidsmarktcommunicatie’, aldus het rapport, en de strategie om, óók als er geen vacatures zijn, talent aan de politie te binden met behulp van zelfselecterende tools en tests en het aanbod van jobalerts. De behoefte hieraan blijkt groot. In een paar jaar tijd is het aantal persoonlijke profielen in mijn.kombijdepolitie.nl gestegen tot meer dan 100.000. Op de website kombijdepolitie.nl komen jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers.
91 miljoen extra
Maar er is méér nodig. Vandaar ook dat de politie van het kabinet vorig jaar eenmalig 91 miljoen euro kreeg om de inzetbaarheid van agenten te vergroten. Minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus zei daarbij dat het “hard nodig is om nieuwe politiemensen te werven en de gevolgen van vergrijzing van het korps op te vangen.” Met de toegezegde miljoenen worden de komende jaren ruim 17.000 nieuwe mensen opgeleid. Ook komen er in totaal 1.100 agenten bij.
Samen verwachten Politie en Defensie de komende jaren 35.000 nieuwe mensen nodig te hebben
Ook werd in december bekend dat de politie de handen ineenslaat met het leger in hun zoektocht naar nieuw personeel. De twee grootste werkgevers van Nederland willen niet alleen meer gezamenlijk gaan werven, maar het ook makkelijker maken om personeel te behouden en uit te wisselen. Als militairen het bij het leger gezien hebben, zouden ze de mogelijkheid moeten krijgen om over te stappen naar de politie en andersom. Samen verwachten Politie en Defensie de komende jaren 35.000 nieuwe mensen nodig te hebben. Bij de politie werkten in 2017 ongeveer 65.000 mensen.
https://www.facebook.com/kombijdepolitie/videos/1019200018203861/