Netwerkbedrijf Alliander heeft vanaf volgend jaar september een nieuw opgezette opleidingsklas, speciaal voor jongeren van het vmbo-techniek. Naast de al bestaande opleiding voor zij-instromers vanaf 18 jaar, hebben ze nu ook een opleiding die ze direct aanbieden aan jongeren die van het vmbo afkomen. Het is de bedoeling om vóór maart een klas van ongeveer 12 tot 15 leerlingen te vullen.
Nadat ze in mei al een Werf& award wonnen, hebben ze echt de smaak te pakken.
En bij een gloednieuw opleidingsprogramma hoort natuurlijk ook een gloednieuwe campagne. En nadat Alliander in mei al een Werf& award won, hebben ze de smaak goed te pakken. Deze keer hebben ze dus een campagne gelanceerd om jonge schoolverlaters van het vmbo te werven voor hun opleiding tot elektromonteur.
Belangrijke keuze
Wouter de Jong (recruiter) en Gino van de Hoven (beeldredacteur) hebben de campagne onder andere opgezet, en vertellen met enthousiasme over het project. Ze hebben eerst vooral goed onderzoek gedaan naar de doelgroep en hun studiekeuzeproces.
‘De doelgroep zoekt geen baan, maar een vervolgstudie waaraan een baan is gekoppeld.’
Waar ze achter kwamen is dat deze jongeren eigenlijk geen baan zoeken, maar een vervolgstudie waar een baan aan is gekoppeld. ‘Het zijn natuurlijk wel 15- en 16-jarigen, dus het is een van de belangrijkste keuzes in hun leven waar ze nu al voor staan en over moeten beslissen’, vertelt de Jong. Om ze te bereiken, is alle communicatie helemaal op deze doelgroep ingericht.
Chille arbeidsvoorwaarden
Tijdens de vakopleiding loop je veel mee met ervaren praktijkbegeleiders en kun je alles meteen toepassen wat je hebt geleerd. ‘Toen we keken naar de arbeidsvoorwaarden, kwamen we erachter dat die eigenlijk echt heel tof zijn! Je krijgt in 2 jaar tijd je mbo-2 én 3-diploma, baangarantie, salaris én een rijbewijs’, aldus Wouter de Jong.
Als je binnen twee jaar je diploma hebt, volgt de beloning: de overstap van leerling naar monteur.
En als je dan binnen 2 jaar je diploma hebt, volgt helemaal de beloning: de overstap van leerling naar monteur bij Alliander. ‘Dat wilden we met deze campagne écht duidelijk maken. Omdat we dit ook in sfeerbeelden wilden laten zien, hebben we allerlei jongere medewerkers van Alliander opgetrommeld. Dat was nog wel even een klus, maar het is uiteindelijk wel gelukt!’
Iedereen blij
De campagne is georiënteerd op een aantal punten in het studiekeuzeproces, want de jongeren beslissen het niet helemaal zelf. Hun ouders, docenten en vrienden spelen hierbij ook een grote rol. De campagne is dus op 3 verschillende doelgroepen gericht: de scholen, de ouders en de jongeren zelf. ‘Bij elk van deze groepen zijn de belangen weer anders. Daarom was het plan om offline en online te combineren’, vertelt Gino van de Hoven. ‘De brochure is heel belangrijk om de ouders te bereiken, dat was onze basis. Daaromheen hebben we flyers, posters en video’s voor de sociale media gemaakt.’
Virtuele Open Dag
Ze gingen er daarbij niet vanuit dat de doelgroep Alliander (als werkgever) al kent. Daarom was aanvankelijk het plan om op (vmbo-)scholen gastlessen aan te bieden, maar dat ging helaas niet door vanwege corona. ‘Daarvoor in de plaats is er half november een livestream geweest’, vertelt Wouter de Jong. ‘Deze is opgenomen vanuit het opleidingscentrum en focust zich op wat de kandidaten kunnen verwachten. Er waren hierbij 25 deelnemers ‘aanwezig’ en het was eigenlijk een soort virtuele open dag.’
‘Het is echt een multi-touchpoint aanpak geworden, elke doelgroep heeft weer andere content.’
De kandidaten die zich hebben aangemeld voor de livestream krijgen na afloop thuis een goodiebag en brochure thuisgestuurd, zodat ze ook weer zichtbaar zijn bij de ouders. ‘Het is dus echt een multi-touchpoint-aanpak geworden. En elke doelgroep heeft weer andere gerichte content.’
Zelf gerealiseerd
Gino van de Hoven is trots dat ze binnen een maand zelf iets hebben opgezet wat voor meerdere doelgroepen relevant is. ‘Dat mag je best uniek noemen. Huisstijlen en communicatiemiddelen kunnen vaak lang duren, maar wij hebben het wel gewoon voor elkaar gekregen’. De Jong vult aan: ‘Dat hebben we bereikt door ons – heel cliché – goed te verdiepen in de kandidaat. Door veel met jongeren en docenten te praten, en veel online te lezen over de doelgroep. We hebben daarnaast gekeken naar de tijdlijn van het keuzeproces en zelfs onze sollicitatiepagina aangepast. Hij is echt gericht op een studiekeuze: niet meer ‘solliciteer hier’, maar ‘meld je hier aan‘ en neem contact op met de studiebegeleider. Zelfs een cv is niet meer verplicht.’
‘Het resultaat is dat we onszelf binnen een maand als opleider op de kaart hebben gezet.’
Het resultaat is dat ze zichzelf binnen een maand als opleider op de kaart hebben gezet, aldus De Jong. ‘Zelfs oudere en meer ervaren monteurs vragen nu of ze zich kunnen aanmelden voor deze opleiding. Dat kan dan weer niet, omdat hij echt voor de jongere doelgroep is die net van het vmbo komt. Maar we verwijzen ze dan wel door naar onze andere klas, die dankzij deze campagne ook al meer inschrijvingen heeft.’
Meer lezen?
- Campagne van de Week: waarom werken bij de Belastingdienst allesbehalve saai is
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.