Amsterdam-Noord was jarenlang een beetje een vergeten plek in de hoofdstad, maar is de laatste jaren helemaal hot, hip & happening. Steeds meer jonge gezinnen strijken er dan ook neer. Maar dat leidt ook tot problemen. Want waar alle leerkrachten te vinden voor het basisonderwijs aan al die kinderen?
‘Voor, hoofd en na, natuurlijk – we doen niet kinderachtig’
Innoord, verantwoordelijk voor het onderwijs aan ruim 4.000 kinderen in het stadsdeel, heeft daarvoor een slimme manier gevonden. Het zet de vele horeca in het gebied in om meesters en juffen te lokken. Word je aangenomen als leerkracht, dan mag jij (of degene die jou heeft voorgesteld) een maand lang één keer per week uit eten met wie je wil. In een van die hippe tenten: Hangar, The Rolling Rock Kitchen, Eye, de Tolhuistuin, De Ceuvel, Stork, café ’t Sluisje of FC Hyena. ‘Voor, hoofd en na, natuurlijk – we doen niet kinderachtig’, aldus Innoord.
‘De Werkplek Van Je Leven’
‘De Werkplek Van Je Leven’ heet de site die het mogelijk moet maken. En dat is niet voor niets, aldus de initiatiefnemers: ‘Amsterdam-Noord biedt een keur aan levendige plekken waar je in culturele, culinaire, muzikale en museale zin je hart op kunt halen. Winkeltjes, markten, theehuisjes en soeptentjes wisselen met ambitieuze expositiezalen, een Silicon Valley-start-up-mentaliteit, techy hipster projecten en kunst met een grote K. Kans van 10 tegen 1 dat je je snel thuis voelt in deze inclusieve samenleving waaraan wij als schoolbestuur ook actief deelnemen.’
Het schoolbestuur heeft ook min of meer bekende mensen in de wijk bereid gevonden de campagne te ondersteunen.
Het schoolbestuur heeft ook min of meer bekende mensen in de wijk bereid gevonden de campagne te ondersteunen. Zoals Anna Schoemakers, directeur van Greenpeace Nederland, en Noord-bewoner, die vertelt over de voordelen van het leven, werken en basisonderwijs aldaar:
Extra betaald partnerverlof
Innoord gooit overigens niet alleen gratis diners en de locatie in de strijd om de schaarse leerkracht. Zo wist de stichting ‘met een beetje schipperen en creatief budgetteren’ ook al vanaf begin 2018, vooruitlopend op landelijke ontwikkelingen, extra betaald partnerverlof in te voeren. ‘En dat hebben we dit jaar weten op te rekken. Zo krijg je bij ons inmiddels twee weken partnerverlof (vijf dagen extra!). En mocht je vanaf juli volgend jaar gebruik gaan maken van het aanvullende verlof, wordt je salaris aangevuld tot 100%.’
Amsterdam Noord is hip, hot & happening. Ook de horeca is goed vertegenwoordigd. We zouden gek zijn, als we die niet zouden inzetten bij onze wervingscampagne voor nieuwe leerkrachten. Ben of ken je een leerkracht?: https://t.co/MhTnjMP7ZP #vacature #basisonderwijs pic.twitter.com/moKSTH0M3T
— innoord (@innoord) 1 juli 2019
Maar er is nog meer. ‘Zo vergoeden we voor alle medewerkers (leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en directie) extra reiskosten boven de cao-regeling (de subsidie van de gemeente Amsterdam betreft alleen de leerkrachten). En dan bieden we ook nog een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering, én vinden wij het heel normaal om onze leraren in opleiding gewoon netjes te betalen.’
Meer dan 400 vrijdenkers en creatieve geesten
Innoord is het bestuur van alle 16 openbare basisscholen (inclusief een school voor speciaal basisonderwijs) in Amsterdam-Noord. De stichting heeft meer dan 400 medewerkers in dienst, van wie er zo’n 15 op het stafbureau werken. De stichting is een plek voor ‘vrijdenkers, creatieve geesten en mensen met lef’, zeggen ze zelf. Maar ‘tegelijkertijd koesteren we ook de mensen die het geheel een gezonde dosis realisme willen meegeven.’
Eerder al opvallend
De stichting wist eerder dit jaar ook al behoorlijk op te vallen. Zo was er in juni een paginagrote advertentie in de Volkskrant waar de scholenkoepel ermee flirtte dat de kans groot is dat je in het stadsdeel een aantrekkelijke partner tegen het lijf kunt lopen. ‘Wij zitten in een uniek stadsdeel en dat willen we op een ludieke manier laten zien’, verklaarde bestuurssecretaris Jelle Mulder van Innoord destijds tegen het Onderwijsblad.
Aan het einde van de advertentie wordt de lezer met een QR-code verwezen naar een landingspagina, waar vacatures staan voor groepsleerkrachten op diverse scholen van Innoord.
Carrièretijgers die het jagen moe zijn
In maart dit jaar baarde de scholenstichting al helemaal opzien. Toen wist het te verrassen met ‘jaloersmakende longcopy’, aldus MarketingTribune. Er kwam destijds voor de vacante directeursfunctie namelijk geen advertentie in ‘onderwijskrant’ de Volkskrant, maar juist in het Financieele Dagblad. Helemaal gericht op ‘carrièretijgers die het jagen moe zijn’, liever zingeving in hun werk zoeken (‘maar dan zonder goeroes’), en liever met de e-bike naar het werk komen dan met ‘een halfbakken Porsche die geen geluid maakt’.
In maart dit jaar wist de scholenstichting nog te verrassen met ‘jaloersmakende longcopy’.
‘Vandaag weer eens een ‘old skool’ 1/1 pagina long copy in het FD’, meldde Herbert van Hoogdalem toen. Hij was betrokken bij de verrassende vacature, waarvoor Jeroen Leinders van het relatief nieuwe bureau XoXo hoofdverantwoordelijk was. Innoord bood de FD-lezers een ‘maatschappelijk relevantere uitdaging’, aldus de makers van de advertentiecampagne. ‘Die (carrièretijgers) krijgen de kans om elke dag een heel ander soort aandeelhouder tevreden te stellen, 4.000 om precies te zijn. Vierduizend kinderen die nog een maakbare toekomst hebben. En die jij wellicht het advies kunt geven om voor hun hart te kiezen. Eerder dan jij dat zelf deed.’