De Gemeente Amsterdam is een nieuwe campagne gestart om meer werkzoekende 50-plussers te matchen met werkgevers. Rode draad is het ‘geboortejaar’ van het specifieke talent van de werkzoekende, dat dient als kwaliteitsstempel.
In de rubriek ‘Campagne van de week’ deze keer eens geen wervingscampagne, maar juist een inzet om werkzoekenden meer aan de man te brengen. De campagne ‘Ontdek de 50plus’ is door de gemeente geïnitieerd, samen met het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP, ook betrokken bij een van de winnaars van de Werf& Awards van dit jaar). De campagne laat werkgevers in de regio rond de hoofdstad zien dat persoonlijke kwaliteiten en ervaring van 50-plussers belangrijker zijn dan hun huidige leeftijd.
Babyfoto’s van 50-plussers op straat
In Amsterdam is een uitgebreide outdoor-campagne te zien met babyfoto’s van 50-plussers, voorzien van teksten als ‘Energiek sinds 1962’, ‘Zorgvuldig sinds 1968’ en ‘Inventief sinds 1955’. Ook worden video’s van kandidaten verspreid via de eigen kanalen en LinkedIn en staat een speeddate-event voor werkzoekende 50-plussers en werkgevers op de agenda.
Meer ervaring, minder gewild
Veel bedrijven en merken gebruiken hun jaar van oprichting bewust in hun logo en communicatie. Dat geeft blijk van hun uitgebreide historie, staat van dienst en kwaliteit. Vreemd genoeg werkt het bij de leeftijd van mensen anders, stellen de initiatiefnemers van de campagne. Helemaal op de arbeidsmarkt. In 2018 waren in Amsterdam 5.600 mensen van 50 tot 64 jaar actief opzoek naar werk. Gemiddeld zit ruim de helft van hen langer dan een jaar zonder een baan. ‘Door een parallel te trekken met de communicatie van bedrijven verleggen we de aandacht van de leeftijd naar persoonlijke kwaliteiten.’
Kijk verder dan alleen het cv
Daarom staat deze campagne in het teken van het oprichtings- of geboortejaar van het talent van de werkzoekende, en worden werkgevers aangemoedigd verder te kijken dan alleen het cv. Het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam, dat de campagne opzette, is een samenwerkingsverband van UWV, Pantar, AM match en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn.
Het is overigens niet voor het eerst dat WSP en Amsterdam in een campagne de ouderen centraal zetten. De eerdere communicatiecampagne #ontdekde50plus, in 2017 ontwikkeld door De Wolven, scoorde bijvoorbeeld al een ‘Communicatie Award 2018’. In deze campagne stonden 12 werkzoekende 50-plussers centraal die onder meer in een lift zichzelf pitchten.