Gem. leestijd 2 min  759x gelezen

Campagne van de week: hoe de hoveniersbranche zijinstromers met groene vingers zoekt

De krapte op de arbeidsmarkt raakt ook de groene sector. Reden waarom branchevereniging VHG een campagne is gestart om meer zijinstromers met groene vingers te verleiden om hovenier, boomspecialist of interieurbeplanter te worden.

Campagne van de week: hoe de hoveniersbranche zijinstromers met groene vingers zoekt

Er waren al diverse projecten om de instroom in het vmbo te bevorderen. En ook de doorstroom naar het ‘groene’ mbo werd al gestimuleerd. Maar het blijkt allemaal niet genoeg voor de ondernemers in de hoveniers- en groenvoorzieningsbranche: bijna 4 op de 10 kampen met een flink tekort aan arbeidskrachten, aldus het CBS. Niet eerder was dat aantal zo groot, stelt de VHG, de branchevereniging voor hoveniers, groenvoorzieners, boomspecialisten, dak- en gevelbegroeners en interieurbeplanters.

Groene ondernemers zien het personeelstekort als grootste belemmering (na weersomstandigheden)

Sterker nog: de aangesloten groene ondernemers noemen het personeelstekort nu het meest als belemmering (na weersomstandigheden). Soms hebben bedrijven wel 20 tot 30 vacatures openstaan, meldt de VHG. Reden om nu ook andere doelgroepen aan te spreken dan de scholieren, en de baken te verleggen naar de zijinstromers.

4 boegbeelden

Met de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Ik ben groen, jij ook?’ wil de branchevereniging goede voorbeelden laten zien van mensen die vanuit een andere functie het groenvak zijn binnengekomen. Zo is huisarts Dagmar een van de 4 boegbeelden, naast ‘voormalig business analist’ Marco, ex-kok Simon en interieurbeplanter Lesly, voormalig leidinggevende in een tuincentrum. Bedoeling is dat iedereen in de sector de filmpjes makkelijk kan delen.

De campagne heeft tot doel de meerwaarde van groen zichtbaar te maken en een breed en aantrekkelijk beeld te schetsen van de werkzaamheden in de branche. ‘Werken in het groen is vanuit het niets iets moois maken. Lekker buiten bezig zijn met je handen én je hoofd. Contact hebben met allerlei mensen en werken op heel verschillende locaties’, aldus de initiatiefnemers van de campagne.

Tientallen vacatures

Korte filmpjes waarin de 4 zijinstromers vertellen over hun werkzaamheden en drijfveren vormen de basis van de campagne. De VHG publiceert de filmpjes op de eigen sociale media, maar er komen ook advertenties op YouTube, LinkedIn, Facebook en Instagram en een Google Ad Words-campagne. De zijinstromers die met de campagne worden geworven voor de groene branche, kunnen vervolgens deelnemen aan de VHG Brancheopleiding (die in de avonduren wordt gegeven) of de basisopleiding Interieurbeplanting en solliciteren op de tientallen vacatures in de VHG-vacaturebank.

De compilatiefilm

Onderstaand filmpje laat alvast een compilatie zien van de vier zijinstromers.

Of bekijk hier de vier persoonlijke verhalen.

groene groen

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners