De wekker waarmee het filmpje begint zegt al subtiel ‘GA:AN‘. En precies dat gevoel wil de hele nieuwe werkenbij-site van Essent uitstralen. Oftewel: volop energie. Letterlijk en figuurlijk. Dat alles onder de noemer ‘Wij gaan. Jij ook.‘ Met daaronder ook nog de introductie van een nieuwe term: ‘Word Essenter’. Oftewel: ‘Essenters’ gezocht.
De lancering van de nieuwe site is een gevolg van wat het bedrijf de afgelopen jaren doormaakte.
De lancering van de nieuwe site is min of meer een gevolg van de vele veranderingen die het hele bedrijf de afgelopen jaren doormaakte. Het voormalige nutsbedrijf werd in in 2009 verkocht aan het Duitse RWE. Dat energieconcern besloot in april 2016 een nieuw bedrijf op te richten: innogy, waar Essent met haar retailorganisatie tot juni 2020 onderdeel van uitmaakte. Sinds die datum is Essent officieel onderdeel van de Duitse energiemaatschappij E.ON, dat in 2019 aankondigde innogy over te nemen.
Nieuw EVP, 5 kernwaarden
Met E.ON als nieuwe eigenaar mag het merk ‘Essent’ weer worden gepositioneerd op de arbeidsmarkt, zegt recruitmentstrateeg Véronique Oonk-De Jong. En dus kwam er dit jaar eerst een nieuw (kwanti- én kwalitatief) onderzoek naar de Employee Value Proposition, want er was de afgelopen jaren natuurlijk veel veranderd. Zo deed ze – samen met Talmark – interviews met velen in de organisatie, van alle rangen en standen, om erachter te komen wat nou de essentie van de werkgever is.
Uit onderzoek kwamen vijf kernwaarden naar voren: samen, ondernemerschap, groei, impact en waardering.
Daaruit kwamen vijf kernwaarden naar voren: samen, ondernemerschap, groei, impact en waardering. Alle vijf hebben ook op de nieuwe site een duidelijke plek gekregen, aldus Oonk-De Jong. Zowel in tekst als in beeld, met verhalen van eigen medewerkers, die vertellen hoe deze kernwaarden voor hen betekenis krijgen. Met als overkoepelende boodschap dus: ‘Wij gaan’.
Met veel dank aan Talmark
Eind vorig jaar was het aanvankelijk de bedoeling de ontwikkeling van enerzijds het EVP en anderzijds de nieuwe recruitmentsite aan twee verschillende partijen uit te besteden. Na een pitch werd uiteindelijk toch besloten beide onderdelen in de handen van één partij te leggen; Talmark, in dit geval. Een keuze waar ze geen spijt van heeft gehad, benadrukt Oonk-De Jong. ‘We zien nu ook wel echt de meerwaarde in van dit in één keer te laten ontwikkelen.’
‘We gaan pas in september live met de hele campagne. Maar we merken nu al meer traffic en meer conversie.’
Even dreigde corona nog roet in het eten te gooien. Fotografie en video voor de site en de campagne bleek ineens lastig. Als je anderhalve meter afstand moet houden, is een concept als ‘samenwerken’ bijvoorbeeld moeilijk uit te beelden. Maar door een paar ‘slimme trucs’ is het toch gelukt, vertelt Oonk-De Jong. En hóé, zegt ze. ‘We gaan pas in september live met de hele campagne. Maar we merken nu al meer traffic en meer conversie. We zien meteen de impact van de nieuwe site.’
De grootste blijven
Essent is momenteel de grootste energieleverancier van Nederland. Er is het bedrijf veel aan gelegen om dat ook te blijven. Ook wil het vooroplopen in de energietransitie: niet alleen stroom en gas leveren, maar ook energiebesparende oplossingen bieden die bereikbaar en betaalbaar zijn. ‘Vandaar dat vorig jaar ook Vandebron is toegevoegd aan de merken onder ons dak: Essent, energiedirect.nl en Powerhouse‘, vertelt Oonk-De Jong. ‘Daarnaast hebben we in het hele land servicepartners die isolatie, zonnepanelen en warmteoplossingen realiseren. Dat maakt Essent divers en aantrekkelijk voor mensen die impact willen maken.’
Idee was eerst zelfs om ‘Essenters’ in sportkleding te fotograferen. Maar dat haalde de eindstreep toch niet.
De ‘winnaarsmentaliteit’ komt dan ook nadrukkelijk terug in de campagne, vertelt Oonk-De Jong. ‘Het is hopelijk duidelijk dat we hier samen gaan voor topprestaties.’ Een aanvankelijk idee was zelfs om allemaal ‘Essenters’ in sportkleding te fotograferen. Maar dat haalde de eindstreep toch niet. ‘Dat was iets te veel over the top. Je wil niet het gevoel krijgen dat je bij Nike komt te werken. Maar we hebben wel iets van die mentaliteit in beeld willen brengen, en willen laten zien dat je hier continu gepusht wordt om niet achterover te leunen, maar kansen te benutten en te gáán.’
Heel veel samen
Ook de andere kernwaarden van de Essenters komen goed terug, aldus Oonk-De Jong. Zoals: heel veel ‘samen’, zoals Essenter Susanne het ook noemt in de video (gemaakt samen met video-producent Big Shots).
Op de website gaan de video’s hand in hand met de candidate journey. Zo beland je als bezoeker op home midden in de teaser van de employer brand-video én zijn de interviewvideo’s zelfs toegevoegd aan vacatures om potentiële kandidaten te overtuigen. Op smartphones worden de interviews als Instagram-stories weergegeven voor een mobielvriendelijke aanpak. ‘Eigentijds, intuïtief en aantrekkelijk’, aldus Ricardo Risamasu van Talmark.
‘In het site-design en eigenlijk in de hele uitwerking moest ‘dat actieve’ zitten.’
In het design van de site en eigenlijk in de hele uitwerking moest ‘dat actieve’ zitten, zegt Oonk-De Jong. En dat is volgens haar goed gelukt. In september wordt dat verder uitgewerkt in een campagne, die zich dan ook meer op sociale media zal gaan afspelen. ‘We zijn nu ook nog bezig met een verdieping voor speciale doelgroepen: IT, data, digital en marketing. Daar doen we nu aparte doelgroepanalyses voor, en komen straks waarschijnlijk nog aparte proposities voor. Bijvoorbeeld een game voor IT’ers. Maar dat moeten we nu allemaal nog verder uitwerken.’
Een ‘Essent Scan’ ingevoerd
Min of meer gelijktijdig met de ontwikkeling van de nieuwe propositie, de nieuwe site en de nieuwe campagne is ook het interne recruitmentproces van de ‘Essenters’ onder de loep genomen. Zo heeft het recruitmentteam een ‘Essent Scan’ ingevoerd, een assessment dat kandidaten voorafgaand aan het tweede sollicitatiegesprek krijgen voorgelegd. Hier komen ook de vijf kernwaarden weer in terug, en wordt gekeken hoe de kandidaten daarop reageren. ‘Wat dan vervolgens weer mooie input is voor zo’n tweede gesprek’, aldus Oonk-De Jong.
Wat ook een echte innovatie is, is dat de vacaturepagina op mobiel helemaal anders is dan op een notebook- of tabletscherm.
Op de nieuwe site is daarnaast de functionaliteit ‘Ontdek je rol’ ingebouwd. Oonk-De Jong: ‘Met die tool willen we de passieve baanzoeker tegemoet komen, die niet exact weet wat hij zoekt of bij hem past. Hem, of haar natuurlijk, willen we daarmee laten ontdekken welke functies interessant kunnen zijn.’
Wat ook een echte innovatie is, is dat de vacaturepagina op mobiel helemaal anders is dan op een groter scherm. ‘Een klein stukje tekst wordt op mobiel optisch gezien al snel een lange lap’, aldus Risamasu. ‘Op deze site hebben we daarom een heel nieuwe manier toegepast om de vacatureinformatie overzichtelijk te presenteren. Geïnspireerd door allerlei apps gebruiken we tegels per onderwerp. Klik je een tegel aan, dan opent een volledig scherm en kun je makkelijk van het ene naar het andere item swipen. Natuurlijk is de solliciteerknop altijd in beeld, zowel op mobiel als op een groter scherm. Wel zo handig voor de conversie.’
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.