Gem. leestijd 4 min  950x gelezen

Campagne van de week: hoe de maritieme sector meer jongeren aan boord wil krijgen

Net als veel andere sectoren kampen ook maritieme bedrijven met een tekort aan vooral technisch personeel. Een nieuwe campagne moet de bedrijven daarom een ‘duidelijke smoel’ geven.

Campagne van de week: hoe de maritieme sector meer jongeren aan boord wil krijgen

Dat Nederland ‘iets’ heeft met water mag duidelijk zijn. Ons land telt bijvoorbeeld ruim 100 Nederlandse scheepswerven en 800 maritieme toeleveranciers, naast havens, offshorebedrijven, en kennisinstituten. De totale maritieme sector kent 17.200 bedrijven. Die bieden werkgelegenheid aan zo’n 259.000 mensen, goed voor een totale toegevoegde waarde van 22,8 miljard euro. En dan zit er ook nog behoorlijk wat groei in.

‘We willen aan deze campagnestrategie op 3 niveaus invulling geven, om zo het maximale effect te bereiken en versterkend te zijn’

Maar met die groei dient zich ook een probleem aan. Want waar al die mensen te vinden, nu met name de markt voor technici steeds krapper wordt? Reden waarom Nederland Maritiem Land, de samenwerkingsorganisatie van 12 maritieme sectoren, besloten heeft tot een gezamenlijke arbeidsmarktcampagne. ‘Het is de bedoeling dat aan deze campagnestrategie op 3 niveaus invulling gegeven wordt om het maximale effect te bereiken en versterkend te zijn’, verklaart Annette Opstal, Human Capital Manager bij brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology.

Dat betekent: zowel op sectorniveau, als op het niveau van de onderliggende branches als bij individuele bedrijven in deze sector moet de campagne worden ingevuld. ‘En om die invulling met elkaar vorm te geven organiseren we later dit jaar voor onze leden nog een specifieke bijeenkomst.’

Tekort aan technici – net als veel anderen

Veel maritieme bedrijven kampen dus met een tekort aan onder andere technisch geschoolde medewerkers. Hoeveel het er precies zijn, dat kan Opstal niet zeggen. ‘Maar het zijn er veel’, zei ze eerder al. ‘Bovendien hebben we te maken met veel concurrentie van andere technische sectoren, zoals de bouw en de automotive. We hebben niet alleen scheepsbouwers nodig, maar bijvoorbeeld ook elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en ict-specialisten. En die zoekt iedereen.’

‘Het gros van de jongeren heeft geen beeld bij wat wij allemaal doen.’

Het probleem, zegt ze, ‘is vooral dat we als maritieme wereld geen duidelijk gezicht hebben. Het gros van de jongeren heeft geen beeld bij wat wij allemaal doen.’

Gezamenlijk de strijd aangaan

De nieuwe campagne is ontwikkeld door het Amsterdamse DST – het experience bureau. In maart dit jaar is de campagne goedgekeurd door alle betrokken brancheverenigingen en betrokken bedrijven. Daarna is het voorstel verder uitgewerkt. Astrid Kee, lid van het algemeen bestuur van NML, en in het dagelijks leven bestuurder bij STC Group, bracht in mei tijdens het Navingo Career Event al een sneak preview naar buiten.

maritime by dus

‘Willen we in de toekomt voldoende instroom naar de sector krijgen, dan moeten we de sector meer bekendheid geven en gezamenlijk de strijd aangaan met andere sectoren die ook op zoek zijn naar talent’, zei ze daarbij.

Zelf aanpassen, via online editor

De campagne wordt pas in november tijdens de Maritieme Week 2019 grootschalig gelanceerd. Het is echter de bedoeling dat al na de zomer het concept ‘Maritime by…’ ook voor bedrijven in de sector beschikbaar is. Dat gebeurt via een zogeheten online editor. Daarmee kunnen bedrijven en branches met eigen beeldmateriaal, boodschap en logo hun eigen verhalen over de maritieme wereld laten zien. Gezamenlijk gebruik van het ‘herkenbare, duidelijke en krachtige concept’ moet ervoor zorgen dat individuele acties elkaar gaan versterken. Het concept moet daarnaast ook kleinere bedrijven in de maritieme sector de mogelijkheid bieden om laagdrempelig eigen branding-materiaal te ontwikkelen.

‘Het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn.’

De gezamenlijke campagne is bedoeld om al het maritieme werk ‘een duidelijk smoel’ te geven, ‘zodat we op de ‘mentale shortlist’ van jonge en iets minder jonge (technische) talenten komen te staan’, vatte Simonette Kraaij, communicatiemanager bij STC Group het samen. Uit diverse onderzoeken blijkt immers dat het maritieme cluster geen duidelijk gezicht naar buiten heeft, zegt ze. Daarmee is de kans klein dat jongeren uiteindelijk kiezen voor een baan aan boord van een schip, in de haven, op een werf of bij een maritieme toeleverancier. ‘En dat is zonde, want het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn.’

maritieme abri

Een proces van co-creatie, met 12 organisaties

Strategie en concept van de campagne kwamen tot stand in een proces van co-creatie, samen met maar liefst 12 brancheorganisaties in de sector (havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine,  jachtbouw/watersportindustrie en visserij). Daarbij leverden experts uit de hele sector en het onderwijs op verschillende manieren en momenten hun inbreng. Doelgroepen van de campagne zijn voornamelijk leerlingen voortgezet onderwijs en mbo-, hbo- en wo-studenten die allemaal al voor een technisch profiel hebben gekozen. Bedrijven zelf kunnen zich ook richten op zijinstromers.

 Voorbeeld van de campagne

Lees ook:

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners