Het is een campagne zonder vacatures. Zelfs zonder directe verwijzing naar opleidingen. Daarvoor moet je de site uit. Er zijn dan ook te veel huisartsen om dat te bundelen. Met te veel praktijken. En te veel vacatures. Het doel van de nieuwe campagne mijnbaanindepraktijk is dan ook niet zozeer direct vacatures vervullen, maar eerder ‘jongeren in opleiding erop te attenderen hoe leuk het is om te werken in de huisartsenzorg’, zoals initiatiefnemer SSFH stelt. ‘We willen aan de buitenwereld tonen dat huisartsenzorg prachtig en zinvol is en een mooi carrièreperspectief biedt’, aldus SSFH-voorzitter Petra Portengen.
De campagne richt zich dus niet zozeer op de huisartsen zelf, maar vooral op al degenen die daaromheen in de huisartsenzorg werken. Van doktersassistentes tot praktijkondersteuners en van praktijkverpleegkundigen tot zogeheten triagisten. ‘De campagne benadrukt de unieke en leuke kanten van deze vakken, zoals de persoonlijke interactie met de patiënt, het persoonlijke en het teamwork. Ook de regelmatige werktijden en de verschillende ontwikkelmogelijkheden worden belicht’, aldus Portengen.
‘Praktijkverhalen’
De campagne wordt ingezet via diverse online kanalen zoals YouTube, Facebook en Instagram. Alles komt samen op het platform: mijnbaanindepraktijk. Daar zijn bijvoorbeeld allerlei ‘praktijkverhalen’ te lezen, naast allerlei achtergrondinformatie over hoe je zo’n baan in de praktijk nou in de wacht sleept. De campagne moet vooral mbo- en hbo studenten (en zij-instromers) aanspreken en hen laten kennismaken met de verschillende banen in de huisartsenzorg en aanmoedigen om een loopbaan in deze richting te overwegen.
Het gaat overigens niet alleen om werk in een huisartsenpraktijk, maar ook banen in gezondheidscentra of huisartsenposten. In Nederland zijn er circa 6.000 huisartsenpraktijken en 60 gezondheidscentra. Ruim 75% van de Nederlanders gaat één of meer keer per jaar naar de huisarts. De campagne richt zich daarom vooral ook op mensen die wel in de zorg willen werken, maar geen onregelmatige diensten willen of kunnen draaien. Bij deze banen kun je immers ‘elke dag gewoon om vijf uur naar huis’, zoals de campagne stelt.
De campagne is een initiatief van Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg en de cao-partijen Huisartsenzorg (LHV, InEen, NVDA, NVvPO, FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn). Uit het zogeheten AZW-werkgeversonderzoek blijkt dat 77,4% van de huisartsen en gezondheidscentra in 2019 moeilijk vervulbare vacatures had.
Het is trouwens bepaald niet de eerste campagne in de zorg. De zorgsector in zijn geheel heeft sinds eind 2018 al de grote ‘Ik zorg’-campagne, die overigens visueel behoorlijk veel gelijkenissen vertoont met de campagne van de gezamenlijke huisartsen.
Meer weten?
Op 26 maart organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer het seminar ‘Beter werven in de zorg’. Een seminar vol concrete handreikingen om jouw werving als zorgorganisatie te optimaliseren en meer zorgpersoneel te vinden en te binden. Met veel praktijkvoorbeelden, twee sprekers en twee inspirerende gastsprekers. Schrijf je dus nu in!
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.