Roy van Dijk is officieel ‘High potential field manager of the year 2020’. Als beheerder van de ooit beruchte grasmat in de Amsterdam Arena heeft hij dan ook een flinke verantwoordelijkheid. En de laatste jaren hoor je niets meer over de kwaliteit van het gras daar. Dus dat wil wat zeggen over de kwaliteit van zijn werk in de groene sector, toch?
Als beheerder van de ooit beruchte grasmat in de Amsterdam Arena heeft Roy van Dijk een flinke verantwoordelijkheid.
Van Dijk is een van de gezichten in ‘Groeien door Groen‘, de imago- en wervingscampagne die onlangs van start gegaan is voor de ‘groene sector’. De campagne beoogt het imago van de hoveniers te verbeteren, en de instroom naar én vanuit het MBO en HBO te bevorderen. De sector kent een groeiend aantal vacatures en daardoor is het belangrijk om te voorzien in voldoende en goed opgeleide medewerkers, aldus de campagne.
Platform met inspiratiefilms
Zelfs in tijden van corona blijft de vraag naar medewerkers in deze sector namelijk onverminderd hoog. Hierbij speelt het imago een grote rol, merken de initiatiefnemers, de Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, samen met FNV Agrarisch Groen en CNV Vakmensen, en Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelfonds voor de sector. Vandaar het nieuwe platform, dat via inspiratiefilms, achtergrondartikelen met de hoofdpersonen en een opleidingen/vacaturebank wil laten zien hoe veelzijdig het werk er kan zijn.
De website wordt aangejaagd via sociale media als Instagram en Facebook. Het Instagram-kanaal wordt elke week door een andere groenprofessional beheerd. ‘Met deze campagne willen wij niet alleen het imago van de hovenierssector, maar ook de instroom van nieuwe werknemers een boost geven’, aldus Elly Fokke, onlangs afgestudeerd als ‘arbeidsmarktinnovator’, en projectleider vanuit Actor.
Het Instagram-kanaal is elke week onder beheer door een andere groenprofessional.
Creatie en strategie van de campagne waren overigens in handen van NetwerkZes, dat ook al betrokken was bij de vorige arbeidsmarktcampagne voor de sector, ‘Ik ben groen, jij ook?’, die zich destijds vooral richtte op zij-instromers.
Vele doelgroepen
De campagne richt zich (natuurlijk) op groenprofessionals, maar ook op consumenten, werkgevers en het onderwijsveld, aldus Fokke. ‘In de campagne verbinden we de consument en de hovenier of groenprofessional. Daarmee laten we zien hoe mooi het werken in het groen is en hoe we kunnen genieten van leven in het groen. Hoe meer mensen zien hoe mooi en divers het beroep is, hoe beter. De sector heeft echt een nieuwe groep vakmensen nodig.’
Meer campagnes
- Campagne van de week: waarom het CBS juist hobby’s centraal stelt in zijn werving
- Dit waren de mooiste campagnes van 2020
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.