Veel tuinders hebben een probleem. In de komende jaren groeit het personeelstekort in de kassen in het Westland bijvoorbeeld tot bijna 5.000. ‘En dat is zorgwekkend’, aldus voorzitter Jacco Vooijs van Glastuinbouw Westland.
Om die tekorten beperkt te houden werden eerder al diverse acties ontwikkeld, zoals de bekende open dagen ‘Kom in de Kas‘, gehouden in april. Sinds zaterdag 15 juni is er daar officieel een arbeidsmarktcampagne bijgekomen.
Ook deze zaterdag openden een stuk of 25 tuinders in het Westland namelijk hun deuren, maar deze keer was het vooral bedoeld om scholieren en studenten rond te leiden door heel het bedrijf waar ze al wel werken, maar waarmee ze nog niet volledig hebben kennisgemaakt.
Serieuzer nadenken
Het was de kick-off van Go Go Greenhouse, een campagne die bedoeld is om jongeren een vollediger beeld te geven van de glastuinbouw, zodat ze serieuzer gaan nadenken over een opleiding en een loopbaan in deze sector. Nu is het nog zo dat het gros van de vakantiewerkers de kassen weer verlaten als ze gaan studeren en werken. De campagne wil ervoor zorgen dat ze vaker blijven.
‘Jongeren die op zaterdag in de glastuinbouw een centje bijverdienen, weten zelden welke wereld achter die geplukte tomaten schuilgaat’
Ook wil de campagne duidelijk maken dat het in deze sector niet alleen gaat om op je knieën paprika’s plukken. Zo zijn veel glastuinbouwbedrijven tegenwoordig ook op zoek naar marketeers en finance-medewerkers. Maar jongeren denken daar dus niet zo snel aan, zo blijkt. ‘Jongeren die op zaterdag of in de vakantie een centje bijverdienen in de glastuinbouw, weten meestal niet welke wereld er achter die geplukte tomaten schuilgaat en welke carrièremogelijkheden er zijn. Tegelijk weten ondernemers vaak niet wat de interesses en ambities zijn van de jongeren op het bedrijf. Een gemiste kans’, stelt Vooijs.
Dynamiek en veelzijdigheid
De campagne is opgestart door Glastuinbouw Nederland, met financiële ondersteuning vanuit Colland (het samenwerkingsverband tussen fondsen en regelingen in de agrarische en groene sector). De campagne krijgt een looptijd van 3 jaar. Tuinders die eraan willen meedoen krijgen onder meer de beschikking over een powerpoint met beelden uit de glastuinbouw, die ze in hun eigen promotie kunnen gebruiken. Scholieren en studenten moeten hierdoor een vollediger beeld krijgen van de dynamiek en veelzijdigheid van de moderne glastuinbouw. Dit moet onder meer gebeuren via Instagram:
Dit bericht bekijken op Instagram
#KansenInKassen
In de campagne Go Go Greenhouse spelen sociale media sowieso een belangrijke rol. Op Instagram wordt veel verwacht van hashtags als #JongeBloeiers, #InBloei en #KansenInKassen. Ook vlogs worden belangrijk onderdeel van de campagne. Bedoeling is dat scholieren en jongeren die in de sector werken of hebben gewerkt hierdoor ambassadeur van de sector worden. Ook werkgevers in de glastuinbouw hebben een belangrijke taak, aldus de initiatiefnemers: ‘Zij moeten de jongeren in hun bedrijf verleiden om de sector te zien als aantrekkelijke werkgever.’
De toekomstambities van de glastuinbouw
De glastuinbouw in Nederland heeft overigens vier toekomstambities geformuleerd:
- Goed werkgeverschap: in 2040 staat de glastuinbouw bekend als een aantrekkelijke werkgever. We bieden de mensen kansen om breed inzetbaar te zijn.
- Klimaat Neutrale Kas: in 2040 is de Nederlandse Glastuinbouw klimaatneutraal
- Gezonde Gewas: in 2030 telen we in een biologisch ecosysteem nagenoeg zonder emissie in het milieu de meest gezonde groenten, bloemen en planten.
- Waterefficiënte kas: in 2027 hebben alle glastuinbouwbedrijven hun waterkringloop gesloten.
Eerste video’s al online
De eerste video’s van de campagne staan inmiddels al online. Zo vertelt Bas Hanemaaijer van Agrocare in deze video dat hij in zijn bedrijf niet meer alleen functies heeft voor teelt en arbeid, maar dat er steeds meer functies ontstaan voor finance en marketing. Er is duidelijk behoefte aan een ander soort vakmensen, zegt hij.