In de psychiatrische sector is er al een tijd een tekort aan geschoold personeel. Deze tekorten hebben gevolgen voor de veiligheid en kwaliteit van zorg. En dat speelt al helemaal in de forensische zorg, waar je werkt op het snijvlak van het strafrecht en de zorg. Mensen die hier werken krijgen te maken met mensen die een psychiatrische of psychische stoornis hebben én in aanraking zijn geweest met politie en justitie.
Geen eenvoudig werk dus. En dus ook werk waarvoor het moeilijk is voldoende geschikte mensen te vinden.
Geen eenvoudig werk dus. En dus ook werk waarvoor het moeilijk is voldoende geschikte mensen te vinden. Vandaar dat de Nederlandse ggz, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland, Federatie Opvang en Valente de handen ineen hebben geslagen in de Taskforce Forensische Zorg, en van daaruit gezamenlijk de campagne ‘werken in de forensische zorg’ zijn gestart.
Allerhoogste niveau
De forensische zorg wordt ook wel eens de Champions League van de ggz genoemd. Als je hier werkt, moet je verder kunnen kijken, zo stellen de campagnemakers. Je werkt met mensen die een psychiatrische stoornis hebben en vaak in aanraking zijn geweest met politie en justitie. De veiligheid van de samenleving staat dan ook voorop. Daarnaast help je mensen om verder te komen en om weer een plek in de maatschappij te krijgen. Het is werk op het allerhoogste niveau in de zorg.
Het wordt ook wel eens de Champions League van de ggz genoemd.
Volgens de verhalen op de website draait om vertrouwen geven en krijgen. Kijken naar wat iemand weer kan worden. Ook de veelzijdigheid krijgt veel aandacht: je hebt immers te maken met zorg, behandeling én beveiliging. De vele instellingen in de sector zoeken mensen voor verschillende functies zoals verpleegkundige, sociotherapeuten, psychologen, beveiligers, en mensen op stafafdelingen zoals HRM, ICT en administratie.
Persoonlijke ervaringen centraal
Om de campagne kracht bij te zetten is niet alleen een speciale website gelanceerd, maar ook radioreclame. Verschillende ervaringen van bestaande medewerkers staan hier centraal, en de reden waarom ze voor die baan hebben gekozen. Zo is er het verhaal van persoonlijk begeleider Cristel, die in de sector is komen werken omdat ze meer uitdaging en diversiteit zocht in haar werk. ‘Ik wil hier graag jaren blijven. Het is een soort klein dorp waar alles is. Daar word ik blij van. De diversiteit in groepen, dát biedt uitdaging’.
‘Ik krijg er een kick van als mensen het gevoel krijgen dat ze het leven weer bij de kladden kunnen pakken.’
Ook teamleider Maret deelt haar verhaal op de website. Volgens haar is het vooral goed als je heel nieuwsgierig bent naar wat mensen drijft. ‘Je maakt ook hun emoties mee. Van blijdschap tot verdriet tot boosheid. Ik krijg er een kick van als mensen op een gegeven moment het gevoel krijgen dat ze weer in staat zijn om het leven bij de kladden te pakken’.
De landelijke arbeidsmarktcampagne is recent gelanceerd door de Minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker. Directeur Veronique Esman van de Nederlandse ggz hoopt dat de campagne ervoor zorgt dat meer zorgverleners in de forensische zorg terechtkomen. ‘Al jaren is er een tekort aan goed geschoold personeel, terwijl onderzoeken aantonen dat een personeelstekort gevolgen heeft voor de veiligheid en kwaliteit van zorg.’
Toolkit
De campagne is uitvloeisel van de Meerjarenovereenkomst Forensische Zorg 2018-2021 die het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV), de Nederlandse ggz, de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN), de Federatie Opvang (FO) en de RIBW Alliantie hebben gesloten om de veiligheid en kwaliteit in de forensische zorg op peil te brengen en de administratieve lasten te verminderen.
De meeste werkgevers in deze sector hebben ook al een toolkit ontvangen.
De meeste werkgevers in deze sector hebben ook al een toolkit ‘Arbeidsmarktaanpak Forensische Zorg’ ontvangen, die HR-medewerkers, recruiters en communicatieadviseurs moet helpen bij hun eigen wervingsactiviteiten. Met deze toolkit kunnen ze bijvoorbeeld het bij de campagne behorende logo en de link naar de landelijke website op de eigen website en op social media plaatsen.
Lees meer
- Campagne van de week: waarom Dura Vermeer juist nu aan zijn werkgeversmerk bouwt
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.