TikTok is mogelijk niet het eerste kanaal waar je aan denkt als het gaat om een wervingscampagne voor een bank. Toch wendde de Brusselse KBC Bank & Verzekering zich recent tot het medium om mensen te werven voor het KBC Live customer care team. En met succes: de filmpjes die verschenen rondom Joffrey Anane, ook wel bekend als Afrobelg, scoorden niet alleen bijna 30.000 kliks op de werkenbij-site, maar kregen zelfs een speciale vermelding op het TikTok-blog zelf, als inspiratie-casus.
@afrobelgAFRO BELG VOOR KBC ?????? ##KBC ##afrobelg ##tiktokvlaaderen ##foryou ##fyp ##fy ##humor♬ origineel geluid – Joffrey Anane
De campagne was een initiatief van bureau So Buzzy. ‘We waren dan ook heel blij dat we van KBC Bank het vertrouwen kregen om een rekruteringscampagne te lanceren op TikTok’, aldus CEO Kel Wouters. ‘Onze campagne was gericht op pas afgestudeerden. Van de TikTok-gebruikers is zo’n 69% tussen de 16 en 24 jaar oud. Bovendien kan je via TikTok jongeren bereiken die niet actief zijn op andere kanalen. Mochten we voor LinkedIn gekozen hebben, dan zouden we een minder groot aandeel van de beoogde doelgroep bereikt hebben.’
Meer bereik voor minder budget
Maar niet alleen het goed kunnen bereiken van de doelgroep speelde een rol, aldus Wouters, ook het budget. ‘Het is nog niet zo heel lang mogelijk om op TikTok te adverteren in België’, vertelt ze. ‘We hadden het geluk bij één van de eerste bureaus te horen die geselecteerd werden door TikTok om daar te adverteren. Als nog niet iedereen erop kan adverteren, impliceert dat automatisch dat er een pak minder advertentiecampagnes lopen dan op kanalen die op dat vlak al een gevestigde waarde zijn, zoals Instagram en YouTube. En minder adverteerders = minder concurrentie = lagere kosten. LinkedIn staat sowieso gekend als één van de duurdere platformen om op te adverteren, dus omdat ook de andere parameters richting TikTok wezen, was onze keuze snel gemaakt.’
Dit bericht bekijken op Instagram
Kanaal bij uitstek voor een creatieve aanpak
Daarnaast leent TikTok zich volgens Wouters ook uitstekend voor een creatieve aanpak. ‘Jongeren verwachten misschien dat werken bij een bank saai is. Het tegendeel is waar bij het dynamische KBC Live team, en dat wilden we dan ook volop uitspelen in de campagne’, zegt ze. ‘En laat TikTok nu net het kanaal zijn dat gekend staat als een platform met een zéér hoog entertainmentgehalte. De raad die het team van TikTok geeft aan adverteerders is niet voor niets: “Make TikToks, not Ads”.’ Vandaar dat So Buzzy aanknopte bij Joffrey Anane, aka @afrobelg, een professioneel hiphopdanser uit Antwerpen, die volgens Wouters ‘als géén ander begrijpt wat een jong publiek aanspreekt.’
De campagne leidde uiteindelijk tot zo’n 28.000 kliks op de recruitmentsite van KBC.
Afgelopen juni en juli heeft de In Feed-campagne in België een week op vier gelopen. Via het algoritme van TikTok is de optimalisatie zo gedaan dat het meeste bereik bij de relevante doelgroep, voor het best passende budget. Het leidde uiteindelijk tot niet alleen meer dan 24.000 likes, maar ook zo’n 28.000 kliks op de recruitmentsite, voor ongeveer 0,12 euro per klik.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.