Als er één bedrijf is dat nauwelijks te lijden heeft van de coronacrisis, dan is het wel Albert Heijn. Natuurlijk, de onzekerheid is ook bij de grootste retailer van het land groot, maar de omzet steeg in het tweede kwartaal van dit jaar fors, en de winst verdubbelde zelfs. Mensen eten en drinken minder buiten de deur, en bestellen meer online. En dat merken ze meteen, bij Albert Heijn.
Klanten konden zich in Hoofddorp recent met A.R. door de winkel laten leiden.
Om die voorsprong en goede cijfers vast te kunnen houden, is de supermarktketen ook volop aan het innoveren. Zo vond recent in Hoofddorp een test plaats waarbij de klant aan de hand van Augmented Reality door de winkel geleid wordt om snel en efficiënt naar de boodschappen op het lijstje te gaan. Ook start ‘de Appie’ in het najaar in Delft een test om te onderzoeken hoe het zelfscannen met beeldregistratie van het boodschappenmandje nog makkelijker te maken is. En dan hebben we het nog niet eens over een nieuwe chatbot, verdere ontwikkeling van zelfscankassa’s en de digitalisering van de koopzegels gehad.
Elke dag opnieuw Albert Heijn uitvinden
Om al die innovaties verder uit te werken heeft Albert Heijn tegenwoordig de afdeling AH Technology in huis. Daar werken momenteel al zo’n 500 mensen, maar voor komend jaar is er plek voor zeker nog zo’n 200 mensen erbij. En de eind vorige maand gestarte arbeidsmarktcampagne AH Technology: Reinventing Food Retail everyday moet daarvoor gaan zorgen.
Centraal in die campagne staan duidelijk herkenbaar AH-blauwe banners, met een beeldgrap erin. Dat varieert van een taartdiagram als ontbijt, tot staafdiagrammen van chocola. Op de bijbehorende vacaturepagina staan vervolgens functies als Agile Tester, Data Scientist, en Technical Web Analyst. Er is naast een LinkedIn-pagina, ook een pagina op StackOverflow om digitaal talent in zijn eigen omgeving aan te spreken, en daar de voordelen van het bedrijf uit te leggen.
‘Digitaal groeit bij Albert Heijn als kool.’
Met de zogenoemde ‘AH Technology community’ wil de supermarkt verder transformeren naar een ‘toonaangevend Food & Tech bedrijf’. ‘Digitaal groeit bij Albert Heijn als kool’, aldus Gerhard van der Bijl, CIO/CTO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. ‘Gezien de ontwikkelingen in de (online) foodbranche is het van belang om daarin te blijven investeren. De projecten en digitale oplossingen die AH Technology ontwikkelt, ga je straks overal terugzien: op de website, bij onze bezorgservice en natuurlijk in onze de winkels.’
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.