‘Lieve Sint, omdat het ieder jaar een beetje moeilijker wordt, heb ik een hartenwens…’ Zo begint de oudere dame in de Sint- en kerstvideo die thuiszorgorganisatie Actief Zorg recent naar buiten heeft gebracht. Je ziet haar de wens vervolgens in een schoen doen. ‘Honderden lieve mensen wachten vol verwachting op thuishulp’, voegt de voiceover meteen daaraan toe.
‘Iemand die komt helpen in huis’ staat bij veel ouderen dit jaar hoog op het verlanglijstje. Maar ja, waar vind je die mensen, nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt? Bij Actief Zorg gebruiken ze daarom de decembermaand om met een speciale inhaker te komen. Die moet het juiste sentiment oproepen voor mensen om zich meer in te zetten voor de (oudere) medemens.
Inhakers dun gezaaid
Voorbeelden van spitsvondige inhakers zijn vrij dun gezaaid in arbeidsmarktcommunicatie. Zorgorganisatie Icare deed het een keer met een WK voetbal waaraan Nederland niet meedeed, het Ministerie van Defensie deed het 5 jaar geleden ook al eens rond de Kerstdagen. En toen Eva Jinek ooit op tv verzuchtte: ‘Werkte ik maar lekker bij Kruidvat’, was de retailketen er als de kippen bij met een gevatte reactie: ‘Wanneer kun je beginnen?’
Al meerdere sollicitaties
Dat zo’n inhaker wel degelijk effect kan hebben, blijkt bij Actief Zorg. De video leverde naar verluidt al in de eerste week meerdere sollicitaties op. Het van oorsprong Brabantse Actief Zorg is sinds februari dit jaar een van de nieuwe aanbieders van huishoudelijke hulp in Utrecht en zet vanaf de eerste dag sterk in op het oplossen van het personeelstekort. In deze regio is namelijk de wachtlijst voor thuishulp het afgelopen jaar verdubbeld vanwege het tekort aan thuishulpmedewerkers. Met het uitgangspunt ‘Geluk dichtbij’, zowel voor klanten als medewerkers, hoopt de organisatie daar iets aan te kunnen veranderen.
Geen gemakkelijke opgave, want de vacaturedruk in de regio Utrecht is het hoogste van Nederland als het gaat om het tekort aan zorgmedewerkers: voor iedere 7 vacatures is er slechts 1 werkzoekende. In de rest van Nederland is die verhouding 4:1.
De actuele wervingsvideo is overigens bedacht door Susanne van Riel, communicatieadviseur en werkgelukdeskundige via Gelukzusters bij Actief Zorg. Creatief bureau iBiZZ tekende voor de uitwerking van het idee.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.