De campagne lag al grotendeels klaar. Sterker nog: het filmpje werd net gemaakt de dag voordat het hele ziekenhuis op slot ging vanwege het coronavirus. Eén dag later, en het filmpje had niet meer gemaakt kunnen worden. En dan was de werving van zo’n 15 ict’ers een stuk moeilijker geworden voor Medisch Spectrum Twente, een topklinisch ziekenhuis, een van de grootste niet-academische ziekenhuizen van Nederland, met de hoofdvestiging in Enschede.
Want ja, ook ict’ers zijn in deze tijd hard nodig, zegt Tanja Mondria-Reinders, verantwoordelijk voor Corporate Recruitment & Employer Branding bij het ziekenhuis, en zelf de voice-over van de campagnevideo. De aandacht is door de coronacrisis natuurlijk vooral gericht op de vele benodigde mensen voor de directe verpleging en verzorging. Gelukkig merkt ze dat in de belangstelling van kandidaten. ‘Op vacatures met een oproep voor verpleegkundige hulp en niet-verpleegkundige hulp tijdens coronacrisis kregen we tot nu toe meer dan 600 reacties. Dat is echt overweldigend en hartverwarmend.’
‘Alle hens aan dek’
Werving voor ict’ers is lastig. Maar ook in deze tijd waarin corona het nieuws bepaalt gaat de zoektocht naar ict’ers gewoon door bij MST, want het ziekenhuis moet ook doorwerken aan een volgende uitdaging; het implementeren van een nieuw EPD (Elektronisch Patienten Dossier). En ook op allerlei andere manieren is het volop met de eigen ict-infrastructuur bezig. ‘Juist nu zie je hoe belangrijk ict is, ook in een ziekenhuis’, aldus Mondria-Reinders. ‘Het is ook voor die collega’s nu alle hens aan dek.’
Offline activiteiten om de ict-campagne te ondersteunen, zoals een ICT Inloopcafé, staan momenteel even in de ijskast.
De huidige campagne is opgezet omdat er bij de afdeling ‘ICT en medische technologie’ 15 vacatures in één keer zijn uitgezet. Ondertussen werd bij Medisch Spectrum Twente ook gewerkt aan een nieuwe website vol verhalen van medewerkers en aan een nieuw employer branding-filmpje, maar dat is vanwege de coronacrisis allemaal even on hold gezet. Ook offline activiteiten om de ict-campagne te ondersteunen, zoals een ICT Inloopcafé, staan momenteel in de ijskast. ‘We moeten het nu allemaal online proberen te doen.’
Normaal erg lastig te vinden
En dat geldt dus ook voor de hele recruitmentprocedure voor de werving van ict’ers. Door de huidige coronacrisis staat de hele zorgsector gelukkig wel extra (positief) in de belangstelling. Mondria-Reinders hoopt dat het helpt om eerder goede ict’ers te vinden. ‘Het is een doelgroep die normaal heel lastig te vinden is. Zeker in de zorghoek. Men denkt bij ICT helaas niet direct aan de zorg. Ook in deze tijd zijn onze ict’ers echt onmisbaar. De uitdagingen die het vak biedt, de passie om een bijdrage te leveren aan de zorg… deze drijfveren zijn meer zichtbaar dan ooit tevoren.’
‘We brengen in de campagne ook wonen en werken in Twente onder de aandacht.’
En dan speelt de plek in een regio waar niet veel ict’ers te vinden zijn ook een rol, zegt ze. ‘Al kan dat ook een voordeel zijn. Wij draaien het om naar het positieve: we brengen in de campagne ook wonen en werken in Twente onder de aandacht. Wie weet werkt de positieve aandacht die de maatschappij voor de zorg heeft nu ook door in positieve interesse voor deze campagne.’
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.