Volgens de NS zit IT overal in het bedrijf: van de poortjes en informatieborden op het station, tot in de treinen zelf, tot in de NS-app. Daarom zijn slimme developers hard nodig om dit allemaal in goede banen te leiden. Om deze IT-specialisten te vinden, is recent de campagne ‘Maak impact met jouw code’ gelanceerd. Het is de eerste keer dat NS een campagne geheel op deze groep richt. Met beelden en video’s doet het spoorbedrijf een oproep om mee te programmeren aan de vele projecten waarmee de NS bezig is. En dat alles natuurlijk in de bekende kleuren geel en blauw.
Realistischer kan haast niet
Er zijn twee projecten uitgelicht voor de campagne. Naast de al genoemde ‘Graffitipreventie met AI’ is dat: ‘upgrade de NS-app’. ‘We hebben deze projecten gekozen omdat we willen laten zien dat we een van de meest vooruitstrevende IT-bedrijven van Nederland zijn, en dat je echt een impact maakt op de maatschappij als je bij de NS werkt’, vertelt een woordvoerder van de NS.
‘Deze projecten geven een realistisch beeld omdat je hieraan waarschijnlijk ook echt gaat werken.’
Op de bij de campagne horende landingspagina worden de projecten verder toegelicht. Volgens de woordvoerster zijn dit twee van de grootste van het moment. ‘We wilden dat de toekomstige developers ook echt weten wat er speelt bij de NS, en ze een “kijkje achter de code” geven. Deze projecten geven een realistisch beeld, omdat je hieraan waarschijnlijk ook echt gaat werken bij de NS’. Daarnaast kun je op de pagina ook een kijkje nemen in het projectenoverzicht, waar je alle projecten vindt.
Jouw werk op TV
Naast de gave projecten, wil NS met de campagne ook duidelijk maken dat je er veel vrijheid en ruimte krijgt om zelf invulling te geven aan je functie. Samenwerken met leuke collega’s en jezelf verder ontwikkelen wordt ook genoemd. Front-end developer Momen vertelt over zijn ervaringen: ‘Samen met mijn team zorg ik ervoor dat de website goed functioneert en goed eruitziet. Het leukste project dat ik heb gedaan was de landingspagina van NS Flex, bijzonder dat dit terug te zien was in een campagne op TV en social media.’
De NS wil met de campagne ook duidelijk maken dat je er veel vrijheid en ruimte krijgt.
Naast het verhaal van Momen staat er nog meer verhalen en filmpjes van IT-medewerkers op de website. Zoals onderstaande video van Java Developer Brian, die een kijkje in zijn werkdag geeft:
Gerichte targeting
Met de campagne wil NS zo’n 80 tot 90 developers aannemen. De campagne is in de communicatie-uitingen heel doelgroepgericht. De NS heeft diverse manieren bedacht om hun gewenste doelgroep te bereiken. Allereerst werken ze met ‘hyperlokale targeting’, waarbij ze rondom de locatie van grote techbedrijven adverteren. Verder plaatsen ze de openstaande vacatures op Github, dé hotspot voor developers.
Openstaande vacatures worden geplaatst op Github, dé hotspot voor developers.
Daarnaast maakt de NS gebruik van video’s en banners op social media en andere relevante websites. Het treinbedrijf probeert met deze campagne ook juist om talent met een niet-westerse achtergrond aan te spreken. Er wordt dan ook gerichte communicatie ingezet op de verschillende platformen die deze doelgroep bezoekt.
Lees meer
- Campagne van de week: hoe Dichterbij mensen zoekt die samen het verschil willen maken
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.