Man: Ik wil graag werken met de nieuwste technologie.
Roger: Mooi. 80% NS
Man: Ik wil ruimte om innovatieve ideeën te bedenken.
Roger: Logisch. 95% NS
Man: En iets doen waar Nederland beter van wordt.
Roger: Geweldig! 100% NS. En jij? Pas jij ook bij een van de mooiste werkgevers van Nederland?
Ontdek je carrièrekansen op werkenbijns.nl. De reis van morgen begint bij jou.
Wie deze weken de radio aanzet, kan zomaar een spotje als het bovenste horen langskomen. En de Roger daar, dat is dan de stem van Roger van Boxtel, de president-directeur van NS. Die is namelijk op zoek naar mensen die ‘100%’ bij het spoorbedrijf passen.
Drie weken lang campagne
Het radiospotje is onderdeel van de vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘De reis van morgen begint bij jou’, die vanaf afgelopen maandag, 7 oktober, 3 weken lang te horen is op verschillende radiozenders en 4 weken lang te zien is op sociale media, RailTV en NS onderweg (OBIS). Er zijn in totaal 8 video’s voor gemaakt, en 3 verschillende radiocommercials.
‘Hoe anders en uniek je ook bent, er is iets dat collega’s bij NS met elkaar delen. Dat maakt dat je 100% past bij NS.’
Doel van de campagne is de bekendheid en voorkeur voor NS als werkgever te vergroten. De doelgroep bestaat uit HBO’ers en academici in de leeftijd tussen 20 en 45 jaar. ‘We houden vast aan de campagne-regel ‘De reis van morgen begint bij jou’ en voegen een verdieping toe’, vertelt Mascha van der Heijden, hoofd recruitment en employer branding. ‘Hoe anders en uniek je ook bent, er is iets dat collega’s bij NS met elkaar delen. Dat gaat bijvoorbeeld over onze ambitie en onze waarden. Deze maken dat je 100% past bij NS.’
Trots en impact
De campagne is mede vormgegeven door bureau N=5. Het eigen personeel van de NS staat centraal. In de serie van 8 online video’s vertellen zij wat zij belangrijk vinden in hun werk. Dat varieert van impact hebben op de maatschappij tot vrijheid krijgen en trots zijn op wat ze samen hebben neergezet.
‘We richten ons nog meer op talent met een niet-westerse achtergrond.’
De focus ligt met name op hoger opgeleiden, omdat ‘de MBO-doelgroep ons als werkgever over het algemeen goed weet te vinden’, aldus Van der Heijden. In de nieuwe campagne wordt extra accent gelegd op de lastige doelgroepen IT en Techniek. ‘Daarnaast richten we ons nog meer op talent met een niet-westerse achtergrond.’
Behoorlijk op de rit
De nieuwe campagne komt op een moment dat de NS het qua (arbeidsmarkt)communicatie behoorlijk op de rit lijkt te hebben. Zo steeg het bedrijf van plek 88 naar 7 op de ranglijst van bedrijven met de beste reputatie volgens MT-magazine. En ook als werkgever is de NS tegenwoordig gewild. Het bedrijf staat op nummer 5 overall in de lijst van Intermediair, en op nummer 7 in de lijst van de Intelligence Group. Dat is een flinke stijging ten opzichte van eerdere jaren, toen NS nog op plek 13 respectievelijk 16 te vinden was.
De werkenbij-site werd bovendien in 2018 én 2019 genomineerd voor een Digitaal Werven Award, en dit jaar is de site daarnaast genomineerd als website van het jaar.
Op de werkenbij-site staan momenteel zo’n 200 vacatures open, waarvan 1 op de 5 voor IT-functies. De meer diverse en persoonlijke uitbouw van de campagne werd eerder al aangekondigd via (onder meer) Werf& Live.
Ook ProRail weer actief
Vorig jaar startten de twee grootste Nederlandse spoorbedrijven, NS en ProRail, bijna gelijktijdig met hun arbeidsmarktcampagnes. Opvallend is dat ProRail ook dit jaar weer volop actief is met wervingsactiviteiten, nu de NS de nieuwe campagne is gestart.
Op de radio maken zowel @NS_online als @ProRail reclame om bij hen te komen werken. Als je twijfelt: toffe organisaties. Leuke mensen werken er ook 🙂
— Nicolien Badura (@nicolienbadura) October 7, 2019