Gem. leestijd 3 min  1137x gelezen

Campagne van de week: hoe de Kinderopvang het begrip ‘opvang’ meer betekenis geeft

In de hele sector zorg en welzijn is het aantal vacatures nergens zo hoog als in de kinderopvang. Daarom is vorige week een nieuwe campagne gestart: Kinderopvang dankzij jou. Een slimme woordspeling en ontroerende video’s moeten daarbij het werk doen.

Campagne van de week: hoe de Kinderopvang het begrip ‘opvang’ meer betekenis geeft

Een kind kan opvangen hoe de wereld werkt, of een liefde voor tekenen opvangen. Je kunt ook leuke liedjes opvangen, of juist iets níet opvangen, omdat het nog te zwaar voor je is. Al die betekenissen van het woord ‘opvangen’ zijn de basis geworden van een nieuwe landelijke campagne om meer medewerkers naar de kinderopvang te trekken.

De kinderopvang kampte eind 2018 met 51 vacatures op 1.000 banen.

Directe aanleiding voor deze campagne ‘Kinderopvang dankzij jou!’ is natuurlijk het grote personeelstekort waar de branche al geruime tijd mee kampt. Het is in de hele sectoren zorg en onderwijs al lastig om aan personeel te komen, maar in de kinderopvang al helemaal. Uit onderzoek blijkt dat de sector kinderopvang in het laatste kwartaal van 2018 met 51 vacatures op 1.000 banen kampte. Daarmee behoort kinderopvang samen met de bouw en horeca tot de branches met het hoogste aantal openstaande vacatures. Zou er niets gebeuren, dan wordt binnen een paar jaar een tekort van ruim 8.000 medewerkers in de branche verwacht.

Bedankvideo’s van kinderen

In de campagne staat de betekenis van het werk van pedagogisch medewerkers centraal. Het gaat erom hoe zij elke dag weer een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de allerjongste kinderen. De campagne is vorige week officieel gelanceerd door staatssecretaris Tamara van Ark met een video-boodschap waarin ze alle pedagogisch medewerkers in Nederland bedankt.

Het Eindhovense bureau Goals tekende voor de uitwerking ervan, onder verantwoordelijkheid van het platform Kinderopvang werkt!. De campagne bestaat uit uitingen voor sociale media, een centrale website (kinderopvangdankzijjou.nl), en bedankvideo’s waarin kinderen en hun ouders hun eigen pedagogisch medewerkers bedanken voor alles wat de kinderen dankzij hen opvangen. Op de centrale website is onder meer een test te vinden om te ontdekken of kinderopvang bij je past. Er is ook een eenvoudige zoekfunctie die een overzicht geeft van alle vacatures in de directe of iets wijdere omgeving. Daarnaast biedt de site info over omscholen, of werk in de kinderopvang combineren met een andere baan of studie.

kinderopvang test

‘Het water aan de lippen’

In totaal werken er momenteel iets meer dan 100.000 mensen in de kinderopvang. Met 5.000 en volgens de verwachting dus wel 8.000 tot mogelijk zelfs vacatures is de nood dus hoog. ‘Het is niet overdreven te zeggen dat het water ons aan de lippen staat. De wachtlijsten lopen verder op en dat is dus ook een maatschappelijk probleem’, reageert Ramon Rikken, eigenaar van de Amsterdamse kinderopvangorganisatie Bloem en voorzitter van het Platform Arbeidsmarkt Kinderopvang.

‘We maken ook gebruik van advertentieborden op locaties waar we potentiële nieuwe medewerkers verwachten.’

De campagne wordt dus vooral ingezet via social media, aldus Rikken. ‘Maar we maken ook gebruik van advertentieborden op locaties waar we potentiële nieuwe medewerkers verwachten, zoals in de omgeving van scholen.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners