De klomp als thema van je campagne: bij het Franciscus Gasthuis hebben ze het tot in de puntjes doorgevoerd. Het levert een onderscheidende campagne op, waarop tal van variaties mogelijk blijken.
De klomp is misschien ‘een op het oog onbenullig ding’, zoals ze het bij het Franciscus Gasthuis zelf zeggen. ‘Maar deze kunststof stappers verbinden ons. Hierin zijn we allemaal wie we zijn. Daarom geven wij de klomp de hoofdrol. Als je bij ons komt werken, willen we je namelijk – letterlijk – een basis bieden waarin je je thuis, gewaardeerd en gelijk voelt.’
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland, zoals het ziekenhuis sinds 2015 (na een fusie) voluit heet, telt nu bijna 4.600 medewerkers en zo’n 250 artsen. Er zijn ziekenhuislocaties in Rotterdam en Schiedam, en daarnaast nog 4 poliklinieklocaties, in Berkel, Hoogvliet, Rotterdam en Maassluis, en daarnaast ook nog een polikliniek in Het Oogziekenhuis. En net als vele andere organisaties in de zorg is ook hier de krapte groot.
Een gouden vondst
Een opvallende campagne moet daar wat verlichting in brengen. En die campagne is helemaal gebouwd rondom één voorwerp: de in ziekenhuizen zo bekende klomp. Het blijkt een gouden vondst, want wát een variatie is er met dat schoeisel mogelijk. Of het nu gaat om een bedrijfsvoetbalploeg die nog wel wat versterking kan gebruiken (‘Echte mannen dragen klompen’), of om gezellige teamfoto’s: de klomp zorgt overal voor verbinding.
En dat het gekozen voorwerp zich ook goed leent voor woordspelingen, tja, dat kun je natuurlijk ook – eh – op je klompen aanvoelen. Denk aan: ‘het klompend hart van ons werk’ of ‘Trek jij de stoute klompen aan?’ Of het thema van de campagne: ‘Wie de klomp past…’ Het Rotterdamse bureau 0-to-9 (eerder dit jaar ook winnaar van een Gouden Toga en Gouden Sleutel) zal ongetwijfeld heel wat lol beleefd hebben aan het bedenken ervan…
‘Of je nu verpleegkundige, operatieassistent of medisch specialist bent: dit oer-Hollandse schoeisel kent geen hiërarchie en staat symbool voor de dagelijkse praktijk in ons ziekenhuis’, aldus de site. Nog enkele voorbeelden van toepassingen:
Zo zie je maar weer, hoe het idee van een aansprekende arbeidsmarktcampagne soms in een heel klein hoekje kan schuilen…
Lees ook
- Campagne van de week: Newbies, fooiboy’s en showpony’s gezocht
- Hoe Nederlands grootste recruitmentsite nu nog beter in je broekzak past
- Zo wil Securitas nog dit jaar 1.800 vacatures vervullen
[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]