De bouw kampt nu al met stevige personeelstekorten. En als er niets verandert, wordt dat in de toekomst alleen maar erger. Om daar wat aan te doen, trekt de sector dan ook alles uit de kast. Van vlogs en T-shirts tot een speciale tv-serie aan toe…
De bouwbranche biedt in Nederland werk aan ruim 300 duizend mensen. Maar tegelijkertijd kiezen steeds minder jongeren voor een opleiding in de bouw en infra. Om te kunnen voldoen aan de vervangingsvraag en verwachte groei zijn de komende 5 jaar naar schatting 8.000 nieuwe arbeidskrachten nodig. Maar ja, waar haal je die vandaan?
Van vlogs tot zonnebrillen
Reden waarom brancheorganisatie Bouwend Nederland eerder besloot om – in samenwerking met opleidingsbedrijven, scholen en regionale initiatieven – te investeren in een grootschalige instroomcampagne. En als we zeggen: grootschalig, dan bedoelen we hier ook: grootschalig. Werkelijk aan alles lijkt gedacht. Van vlogs, een campagnewebsite, campagnepagina’s op Facebook, Instagram en YouTube, en zelfs een tv-serie, tot aan fysieke dingen als T-shirts, oordopjes, tassen, zonnebrillen: alles wordt uit de kast gehaald om jongeren maar warm te maken voor een toekomst in de bouw. Weinig campagnes hebben we de laatste tijd gezien die zo veelomvattend zijn.
Vlogdeal van 5.000 euro
Voor de vlogs is dit jaar voor de tweede keer in successie een wedstrijd uitgeschreven. Vorige week werd bekend dat de 21-jarige student Bouwkunde Merna Elgohary de vlogdeal van 5.000 euro heeft gewonnen. Ze kreeg de prijs overhandigd op de TU Delft, ingeleid met een terugblik op de wedstrijd en het voorstellen van de drie finalisten. De winnaar van vorig jaar, vlogger John Quote, was te zien in een videoboodschap. Hij draagt dus nu het stokje over aan Elgohary, die de komende tijd gaat vloggen over wat er allemaal in de bouw gebeurt.
TV-serie in aantocht
Niet alleen vloggers moeten jongeren tot (een opleiding in) de bouw verleiden, er komt straks zelfs een heuse 6-delige tv-serie bij. Onder de naam ‘Je gaat het maken’ volgt RTL daarbij diverse werkzoekenden en werkenden tijdens hun zoektocht naar een mogelijke carrière in de wereld van de bouw en infra. In de uitzendingen, te zien vanaf zondag 28 april om 16.30, onderzoekt een loopbaancoach de competenties en vaardigheden van de kandidaten, die vervolgens bij bouw- en infraprojecten door het hele land 2 dagen gaan meewerken. In de ontknoping van de uitzending krijgt de kandidaat, indien geschikt bevonden, voor 1 van de 2 functies een concreet traject voorgesteld.
‘Komende maanden cruciaal’
De komende maanden zijn cruciaal voor de campagne, zo stelt campagnemanager Kathelijne Koster. ‘Vaak beslissen examenleerlingen voor 1 april wat ze gaan doen na hun middelbare schoolopleiding. Juist nu laat Je gaat het maken daarom via diverse kanalen de vele mogelijkheden van leren en werken in de bouw en infra horen én zien.’
Dat horen gebeurt bijvoorbeeld via Spotify, waar deze maand ‘Je gaat het maken’- reclamespots worden uitgezonden.En dan is er bijvoorbeeld ook nog het WerkWijzer Magazine, uitgebracht in een oplage van 75.000, dat wordt verspreid onder decanen, loopbaanbegeleiders en UWV WERKbedrijven om jongeren en zij-instromers kennis laten maken met de mogelijkheden in de branche. bouw & infra. En speciaal voor scholen is er ook nog eens een gastles ‘Jegaathetmaken’ ontwikkeld; een uitdagende game waarin een bordspel wordt gecombineerd met een digitale opdracht via powerpoint.
speciaal voor scholen is er ook nog een gastles ‘Jegaathetmaken’ ontwikkeld
Of het uiteindelijk allemaal genoeg is om de tekorten in de bouw te voorkomen? Dat is natuurlijk even afwachten. Maar niemand kan zeggen dat de sector er in elk geval niet álles aan gedaan heeft…
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.