Volgens het CBS doen momenteel al ongeveer 1 op de 7 jongeren in Nederland tot 18 jaar een beroep op de jeugdzorg, en dan vooral: jeugdhulp zonder verblijf. Door ellenlange wachtlijsten krijgen jongeren echter vaak pas maanden of zelfs jaren later de zorg die ze zo hard nodig hebben. Ondertussen ligt het systeem van jeugdzorg ook behoorlijk onder vuur (met name de gesloten variant). En is het dus ook niet zo heel verwonderlijk dat de sector met grote personeelstekorten kampt – overigens net als veel andere zorgsectoren, al lijkt het in de jeugdzorg om verschillende redenen nog een graadje erger te zijn.
Volgens het CBS doen momenteel zo’n 1 op de 7 jongeren tot 18 jaar een beroep op de jeugdzorg.
Bij 4 jeugdhulporganisaties in de regio Utrecht hebben ze besloten niet bij de pakken neer te zitten, en zelf het heft ter hand te nemen om te kijken of ze meer mensen kunnen aantrekken. Op 20 september – de Dag van de Jeugdprofessional – lanceerden ze daarom een eigen arbeidsmarktcampagne, onder de noemer Jeugdzorg Utrecht werkt net even anders. KOOS Utrecht, Lokalis, Samen Veilig Midden Nederland en Spoor030 werken daarvoor samen om te laten zien hoe hun jeugdprofessionals ‘dagelijks het positieve verschil maken in de levens van kinderen, jongeren en gezinnen.’
Voldoening
‘Met deze gezamenlijke campagne laat we zien dat we in Utrecht net even anders werken’, aldus een woordvoerder. ‘Als het gaat om resultaten, onze nauwe samenwerking en vernieuwing lopen we voorop in Nederland. De Utrechtse aanpak organiseert jeugdzorg als maatwerk zo dicht mogelijk om het gezin heen. Vaste uitgangspunten zorgen voor handvatten en vrijheden waarmee professionals in iedere situatie écht kunnen doen wat nodig is. En dat geeft voldoening.’ Met de campagne willen de organisaties professionals binnen en buiten Utrecht inspireren dit ook mee te komen maken.
Op de speciale campagnepagina komen onder meer een aantal medewerkers van de verschillende instellingen aan het woord om te vertellen wat hun werk zo boeiend maakt. Het belang van het kind komt daarbij steevast terug. Zoals Roel (‘contextueel werker’ bij Spoor030), die vertelt: ‘Samen met kinderen en ouders – want het kind staat altijd centraal – kijken we naar wat het gezin nodig heeft en hoe de hulp hierop het best kan aansluiten.’ En teammanager Daphne (Samen Veilig Midden-Nederland): ‘We kijken altijd naar wat mensen uit de omgeving kunnen bijdragen, want juist dat heeft een vertrouwd en blijvend karakter.’
Geen kastje en geen muur
Naast de campagnepagina zijn er ook video’s en verhalen te vinden op Instagram en Facebook. ‘Er is bij ons geen kastje en geen muur’, legt bijvoorbeeld gezinspsycholoog Nicolien (KOOS Utrecht) daar uit. ‘We kijken vooral naar wat er wél kan om het kind te helpen, want alleen zo richt de hulp zich werkelijk op de oplossing.’ En Henk, die vanuit Lokalis werkt bij het buurtteam, vertelt: ‘Ik zit het ene moment op een school, dan weer bij de huisarts, of gewoon op kantoor. Vanuit het vertrouwen dat wij als professionals krijgen, kan ik echt doen wat nodig is, zonder al te veel hinder van administratieve obstakels en bureaucratie.’
De arbeidsmarktcampagne van de 4 Utrechtse jeugdhulporganisaties is bedacht door bureau Workstuff. Met knallende kleuren, opvallende visuele elementen en een duidelijke boodschap wil dit bureau laten zien dat jeugdzorg in Utrecht nét even anders werkt dan in andere regio’s. Utrechtzorg faciliteert de campagne via het loopbaanplatform Jouwzorgbaan.nl. Opvallend: hier zijn momenteel slechts 4 vacatures van de 4 organisaties te vinden (terwijl er bij de deelnemende partijen op hun eigen sites nog wel wat meer vacatures te vinden zijn). Daar kan de samenwerking dus nog wel net iets soepeler verlopen…
Lees ook
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Dit waren de beste recruitmentcampagnes van het jaar 2022
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.