Een afwijzing kan flink traumatiserend zijn voor een sollicitant. Maar wat te denken van: helemaal niets meer horen van een werkgever die je te kennen hebt gegeven graag bij hem te willen aansluiten? Ook dit zogenoemde ‘ghosten’ door werkgevers kan een behoorlijke impact hebben, aldus recent onderzoek van de Britse ATS-provider Tribepad. Meer dan 85% van 2.000 ondervraagden gaf aan dat dit ghosten een slecht gevoel gaf, waarbij dit voor ruim 17% zelfs een flinke emotionele tik bleek.
Reden voor Tribepad om dit onderwerp eens breder aan te pakken en er een heuse campagne aan te wijden, met onder meer een eigen landingspagina, waarop de resultaten van het onderzoek breed worden uitgemeten. Want dit is ‘een trend die niemand wil’, aldus Tribepad-CEO Dean Sadler. En die volgens hem ook niet nodig is. Kijk bijvoorbeeld naar hoe retailer Tesco het aanpakte tijdens de coronapandemie. ‘Zij kregen op een gegeven moment 300 sollicitaties per minuut binnen! Maar toch wisten ze iedereen te antwoorden en een goede ervaring te bieden.’
Uit de datingwereld
Het principe van ghosting komt overwaaien uit de datingwereld. Maar ook op het gebied van recruitment lijkt het hand over hand toe te nemen, zowel van de zijde van kandidaten als van werkgevers. In het onderzoek zegt bijna 2 op de 3 sollicitanten er wel eens mee te maken hebben gehad, bijna altijd resulterend in negatieve gedachten of gevoelens, niet alleen over zichzelf, maar vooral ook over de betreffende werkgever.
‘Ghosting is zelden bewust, maar het gebeurt overal’, aldus Sadler. ‘En het doet pijn. Wij vinden het daarom tijd om dit probleem stevig aan te pakken. Door verhalen te delen van kandidaten die ermee te maken hebben gehad. En door werkgevers te spreken die willen laten zien dat ze juist wel om kandidaten geven.’ Tribepad nodigt werkgevers ook uit om een belofte te tekenen dat ze afstand zullen doen van hun ghosting-praktijken.
The dark side
Iemand ghosten in het recruitmentproces kan altijd pijnlijk zijn, maar met name als je als kandidaat al een sollicitatiegesprek hebt gehad, zo blijkt uit het onderzoek. Dan zijn immers de verwachtingen het hoogst. Als er dan geen feedback komt, kan dat leiden tot angst, teleurstelling, verontwaardiging en boosheid, zo blijkt. ‘The Dark Side‘ van de candidate experience, noemt Tripepad het treffend.
Het lijkt erop alsof corona het probleem verergerd heeft. In een onderzoek van Indeed eerder dit jaar zei 77% van de (Amerikaanse) ondervraagden dat ze sinds de uitbraak van de pandemie ermee te maken hebben gehad. Sommige werkgevers ghosten zelfs hun eigen medewerkers, zo bleek toen. Wel gaven de ondervraagden in dat onderzoek toe dat de praktijken ook de andere kant op werken: een kwart zei wel eens een werkgever te ghosten, terwijl dit in 2019 nog ‘maar’ 18% was.
Een kwart van de werknemers geeft toe ook wel eens een werkgever te ghosten.
Er is in de VS zelfs een trend ontstaan die ‘ghosting coasting‘ wordt genoemd, verwijzend naar het principe van kandidaten die tekenen voor een baan, maar direct na het ontvangen van het eerste salaris met de noorderzon vertrekken. Een trend die vooral in de horeca zijn sporen schijnt na te laten, en die inmiddels zelfs de officiële overheidsrapportages gehaald heeft.