Ze zijn nog druk bezig met de uitwerking van de nieuwe Employer Value Proposition en met de implementatie van een heel nieuw ATS. Maar de behoefte aan sommige schaarse doelgroepen is zó groot, dat TenneT nu al inzet op een nieuwe campagne om hen aan zich te binden. Onder de noemer ‘Empower Yourself‘ richt de netbeheerder zich momenteel vooral op IT’ers. ‘Want zij zijn voor heel Nederland van levensbelang’, aldus betrokken corporate IT-recruiter Kim Thomas.
Het werk van de IT-collega’s is onmisbaar voor alle bedrijfsprocessen en -systemen van TenneT. Maar waar de netbeheerder een behoorlijke merkbekendheid geniet onder technici van allerhande aard, is dat bij IT’ers (nog) minder. Daarom is voor de campagne gekozen voor ‘een onderscheidend concept’, aldus Thomas. We zien namelijk 4 IT-collega’s plaatsnemen achter hun bureau met laptop, maar dan in een veld met een hoogspanningsmast, waar ze vertellen wat hun werk bij de hoogspanningsspecialist zo gaaf en interessant maakt.
Sneak preview
‘Deze aanvraag is eind vorig jaar begonnen’, legt Thomas uit. ‘We willen hierbij graag 4 rollen belichten die voor ons cruciaal zijn, van Java development, tot softwaretesters, en van data engineer tot technisch applicatiebeheerder. Het zijn groepen waarin we eigenlijk altijd aanwas nodig hebben, en die eraan bijdragen om het licht in Nederland te laten branden. Ons EVP is nog in ontwikkeling, maar van deze groepen hebben we gezegd: daar kunnen we niet op wachten. Dus in die zin kun je de campagne ook zien als een sneak preview van wat we nog meer als employer branding willen gaan doen.’
Maar daarvoor dus eerst het ATS en een nieuwe werkenbij-site goed implementeren, zegt ze. ‘Want je wil je sollicitanten natuurlijk ook een zo goed mogelijke kennismaking kunnen bieden.’ Thomas zegt daarover ‘in het eerste kwartaal van volgend jaar’ meer te kunnen vertellen.
Battlen met anderen
TenneT realiseert zich dat de strijd om IT-talent fors is. ‘We hebben nog veel getalenteerde IT’ers extra nodig die een bijdrage gaan leveren aan de energietransitie. In de impact die onze IT heeft op de samenleving zijn we uniek, maar we beseffen dat we battlen met andere kennisintensieve en datagedreven bedrijven. We willen met de campagne dan ook laten zien hoe je als individu het verschil kunt maken en hoe leuk het is om bij TenneT aan het energiesysteem te werken’, aldus Thomas.
De door ClubgeistBVH ontwikkeld campagne is zichtbaar via korte clips en visuals op gerichte online en social mediakanalen en leidt naar landing pages met testimonials van collega’s en inhoud over de functie. Thomas: ‘Vooraf hebben we onderzoek gedaan naar waar IT’ers zich zowel zakelijk als privé online begeven en naar de drijfveren van deze doelgroep. We zetten de campagne daarnaast ook in op onze eigen social mediakanalen. We hopen dat collega’s deze gaan delen. En dat ze gestimuleerd worden om zelf actief in hun eigen netwerk op zoek te gaan naar IT-talent. Onze eigen collega’s zijn immers onze beste ambassadeurs.’
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.