Als er – buiten corona – één onderwerp is dat de gemoederen bezighoudt, dan is het wel de toeslagenaffaire. Ongeveer 26.000 ouders in Nederland werden daardoor slachtoffer van onterechte fraudeverdenkingen met de kinderopvangtoeslag en/of slachtoffer van een harde fraudeaanpak door de Belastingdienst, wat uiteindelijk zelfs leidde tot de val van het voltallige kabinet.
Hoe handig is het als Belastingdienst om in dezelfde tijd volop actief te blijven werven?
Hoe handig is het dan om als Belastingdienst in dezelfde tijd volop actief te blijven werven, en zelfs met een arbeidsmarktcampagne te komen? En dan zeker met een slogan als ‘Zorgen dat Nederland blijft draaien. Dát doen wij.‘…? De campagne, in het laatste kwartaal van vorig jaar gestart, ligt op sociale media dan ook behoorlijk onder vuur. Zo is de kritiek onder een (nog volop geadverteerde) tweet van de Belastingdienst bepaald niet mals te noemen, en loopt die kritiek nog steeds flink door:
Eh … helpen bij het oplichten van uitkeringsgerechtigden?
— RedRod??? (@Cenep5) January 18, 2021
Timing is niet erg sterk!
— Bennie Vonk (@BennieVonk) January 17, 2021
Al 225 retweets
Op moment van schrijven hebben al meer dan 200 mensen de tweet geciteerd, en er zelf een opmerking over gegeven. Naast de algehele kritiek op de Belastingdienst, en belasting in zijn algemeenheid, moet daarbij vooral de timing van de campagne het ontgelden in de ogen van veel twitteraars. Zo is een van de reacties: ‘Wil ik daar werken? Na dit schandaal?’ Of: ‘Goeie timing wel, deze advertentie op de dag dat het kabinet valt vanwege… oh, wat was het ook alweer?’
Als ik jullie was zou ik deze reclamecampagne even stil leggen. Jullie kunnen wel nieuwe mensen aannemen en zeggen dan kun je meehelpen aan veranderingen maar die veranderingen zijn eerst en vooral van bovenaf nodig, een verandering van mentaliteit bijvoorbeeld. #toeslagenafaire
— Mir ? (@mboschnl) January 17, 2021
Deze mag toch wel naar @debestesocial hoor. Dat je in deze periode dit communiceert is allesbehalve handig. Lees vooral de reacties…. #zucht #arbeidsmarktcommunicatie #vacature https://t.co/kyI5Ug8WtR
— Alfred Dekker (@pr8sport) January 17, 2021
Toch hard nodig
Toch is de campagne hard nodig, schrijft Hoofd Instroom Monique van de Bospoort in een blog. Dit jaar moeten namelijk nog zo’n 2.900 nieuwe collega’s worden geworven, zo’n 10 procent van het totaal aantal medewerkers van de fiscus. En ook de jaren daarna blijven nieuwe mensen nodig, vooral veel ict’ers en specialisten op het gebied van data-analytics.
‘Wat we doen? Iedereen laten bijdragen, aan iets voor ons allemaal.’
Met de online campagne wil de Belastingdienst dan ook vooral mensen uitnodigen om na te denken over wat ze als werknemer kunnen doen bij de Belastingdienst. ‘We dragen bij aan een financieel gezond Nederland. Dat doen we door zorgvuldig en eerlijk belastingen te heffen en te innen en toeslagen uit te keren’, zo zei de dienst nog bij de aftrap van de campagne. ‘Wat we doen? Iedereen laten bijdragen, aan iets voor ons allemaal.’ Woorden die achteraf misschien toch niet zo heel gelukkig blijken te zijn…
3 video’s
Hoe dan ook, de campagne moet de Belastingdienst in 3 video’s als ‘een organisatie met een belangrijk maatschappelijk doel’ tonen. Aanvullend op deze algemene werkgeverscampagne volgen ook nog doelgroepcampagnes waarin getoond wordt wat het werk inhoudt van bijvoorbeeld een fiscalist of ict’er bij de Belastingdienst.
Vorig jaar ontving de Belastingdienst elke maand zo’n 4.000 sollicitaties.
Vorig jaar mocht de Belastingdienst overigens zo’n 2.500 nieuwe collega’s verwelkomen. Maandelijks kwamen er destijds zo’n 4.000 sollicitaties binnen. Ook nu loopt de werving ‘goed’, schreef Bospoort nog in november. ‘Ik ben trots op het feit dat we het afgelopen jaar, ondanks de coronatijd, veel nieuwe collega’s hebben mogen ontvangen. Maar we zijn nog niet klaar. Ook komende jaren hebben we nog veel goede mensen nodig die bijdragen aan het mooie werk dat we doen.’
Vandaar dat de Belastingdienst ook nog wel even in tijdlijnen zal opduiken, tot meer en minder genoegen van de ontvangers…
Oeps. Reclame van de @Belastingdienst in mijn tijdlijn vandaag. Slechte timing van de campagne, óf ze hebben naar @mdradvies geluisterd, iedereen ontslagen en zijn nu op zoek naar nieuwe mensen. https://t.co/I8nwsThI6c
— Heleen Kuiper ? (@heleenkuiper) January 17, 2021