Gem. leestijd 2 min  35x gelezen

Hoe Calco met ‘een andere kijk op talent’ ook niet-IT’ers wil aanspreken

Om de beste IT’er te worden, hoef je geen IT’er te zijn. Dat is kort gezegd de boodschap van de vernieuwde merkstrategie en campagne van IT-detacheerder en -opleider Calco. Wat wil het bedrijf daar precies mee zeggen?

Hoe Calco met ‘een andere kijk op talent’ ook niet-IT’ers wil aanspreken

Outsiders die van nature out-of-the-box denken, die verfrissende perspectieven inbrengen en innovatieve oplossingen verzinnen in een sector die continu in beweging is. Dat is kort gezegd de doelgroep van de nieuwste campagne van Calco, specialist in het opleiden en detacheren van IT-talent. En om voor die doelgroep in aanmerking te komen, hoef je zelfs geeneens IT’er te zijn, zo wil de campagne duidelijk maken. Sterker nog: de onderliggende filosofie is dat je geen IT’er hoeft te zijn om de beste IT’er te kunnen worden.

De merkstrategie en campagne, ontwikkeld in samenwerking met SteamTalmark, spelen in op een urgent maatschappelijk vraagstuk: het structurele tekort aan IT-talent. Volgens recente cijfers van NLdigital waren er alleen al in 2024 meer dan 80.000 openstaande IT-vacatures in Nederland, terwijl uit onderzoek van HR-tech dienstverlener HeadFirst Group en arbeidsmarktdataspecialist Intelligence Group blijkt dat het ambitieuze doel van 1.000.000 IT’ers in 2030 bij lange na niet gehaald wordt. Dit tekort heeft directe gevolgen voor innovatie, digitalisering en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven.

Anders kijken

Juist door op een andere manier naar talent te kijken, wil Calco de markt verbreden en mogelijkheden creëren voor zowel potentiële kandidaten als de B2B-markt. Met meer dan 20 jaar ervaring en meer dan 4.000 geplaatste trainees heeft het bedrijf de afgelopen jaren laten zien dat outsiders – mensen die niet uit de IT komen – vaak de beste vernieuwers zijn. Deze talenten krijgen een 2-jarige opleiding in het traineeship van Calco, dat niet alleen kennis toevoegt, maar ook belang hecht aan de ontwikkeling van soft skills en trainees in die tijd ook een persoonlijke coach biedt.

Afgelopen maandag is de campagne van start gegaan, onder meer met de campagnevideo, de vernieuwde website en de nieuwe pay-off ‘Calco. Een andere kijk op talent.’ De campagne is te zien via onlinekanalen, social media, podcasts, Digital Out of Home en samenwerking met diverse influencers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners