Bullshit jobs blijven de aandacht trekken. In alle vormen en maten. Of het nu Arjen Lubach is die zich opwindt over de overmaat aan kwalitatief op z’n minst discutabele coaches in Nederland, of Ben Rogmans die werkelijk honderdduizenden views trekt met een LinkedIn-post over de schijnbaar niet te stoppen opkomst van ‘meta-beroepen’ als bissfluencer, wandelcoach, rouwcoach, cluster business model designer, systemisch en bewustzijnscoach, storyteller, constructieve rebel, expert studentengeluk, vitaloog, perspectiefbieder, of vegan ambassador.
En dit zijn dan nog allemaal mensen die in elk geval de schijn willen ophouden wat te doen voor hun geld. Maar internationaal zijn er nog wel meer postmoderne beroepen die in het oog springen waarbij dat al een stuk minder duidelijk is. We pikken er voor deze vrijdag 3 van de recente en meest opvallende uit.
#1. De Japanse ‘do-nothing guy‘
Onder meer The Washington Post verhaalde recent over de 38-jarige Japanner Shoji Morimoto, die zichzelf afficheert als do-nothing guy. Wat hij doet? Mensen vergezellen. In een restaurant. In een pretpark. Naar de bioscoop. Of naar de notaris. En dat voor een bedrag van gemiddeld zo’n 80 euro per sessie. Daarvoor gaat Morimoto niet met z’n klanten in gesprek. Wel knikt hij af en toe naar ze. Lacht hij soms. En zegt hij wel kort wat terug.
レンタルなんもしない大水。 pic.twitter.com/ZF9BaLhcqh
— 飛永翼(ラバーガール) (@tobinaga) February 7, 2020
Morimoto heeft in de 4 jaar dat hij dit doet een behoorlijk gevolg opgebouwd. Zo heeft zijn Twitter-account bijna een kwart miljoen volgers (zie ook foto boven). Hij heeft ook een tv-serie geïnspireerd en drie boeken. Vaak deelt hij met zijn klanten de momenten waarop zij niet alleen willen zijn. En belangrijk: daarbij oordeelt hij nooit. Dat geeft mensen het gevoel in controle te zijn, zo verklaart Yasushi Fujii, hoogleraar psychologie aan de Meisei Universiteit in Tokio, het succes van de man die ook wel als ‘Rental-san‘ bekend staat.
#2. De babynaamverzinner
De onvolprezen New York Post en The New Yorker hebben een verhaal over weer een heel ander beroep: professioneel babynamen verzinnen. Koppels in verwachting schijnen in de VS tot wel 10.000 dollar te betalen aan de 33-jarige Taylor A. Humphrey, die hier in 2015 mee begon en er in 2020 een inkomen van ruim 150.000 dollar mee wist te verdienen. En dat voor iemand die zelf (nog) geen kinderen heeft.
@whatsinababynamedoula Reply to @papilove13 #sibsets #sibset #siblingnames #babynames #babynamer #babynameconsultant #nameexpert #babynameideas #names #name #babynamedoula #whatsinababyname #doula ♬ You – Petit Biscuit
Helemaal slapend rijk worden is het overigens niet voor de afgestudeerde aan New York University. Afhankelijk van het geboden tarief varieert haar dienstverlening van een telefoontje met suggesties tot een genealogisch onderzoek, waarbij namen die bekend zijn in de familie naar boven komen. Ze heeft ook een populair TikTok-account, waar ze vaak gratis adviezen over babynamen geeft. Ze zegt vaak benaderd te worden door nogal perfectionistische koppels die toe zijn aan hun derde of vierde baby, maar dan merken dat ze voor hen geen (originele) naam meer kunnen verzinnen.
#3. De wachter in de rij
Alweer iets ouder, maar nog steeds actueel: de professionele wachters. Het begon min of meer de Italiaan Giovanni Cafaro, die een kans zag in de combinatie van zijn werkloosheid en de verstikkende bureaucratie in zijn land, en daarna zich toelegde op ‘professioneel in de rij staan’. Voor 10 euro per uur staat hij voor jou in de rij als je daar zelf geen zin in – of geen tijd voor – hebt. Het beroep van ‘codista‘ – vrij vertaald: rijstaander – was geboren, waarover vorig jaar zelfs nog een theatervoorstelling op het Holland Festival te zien was.
In Italië schijnt het beroep inmiddels behoorlijk wijdverspreid. Maar ook in de VS zijn er al vele professionele rijstaanders actief. Zoals Robert Samuel, bekend van Same Ole Line Dudes, een bedrijf dat tegen betaling voor jou in de rij gaat staan voor Broadway-tickets, Air Jordan-sneakers of kaartjes voor het honkballen. Ooit, toen er weer eens een nieuwe iPhone uitkwam, verdiende zijn bedrijf er al eens 14.000 dollar mee. Voor één iPhone. Daarvoor komen ze het product dat je besteld hebt overigens wel thuis afleveren…