Gem. leestijd 4 min  449x gelezen

Bo Habets (JEX): ‘Met een goede klantrelatie creëer je succes’

Als uitzendbureau is het vooral belangrijk om een relatie op te bouwen met je opdrachtgevers, stelt Bo Habets (JEX). ‘Investeer je in een langdurige relatie, levert je dat uiteindelijk financieel het meeste op’, zegt ze. Maar hoe bereik je zo’n relatie dan?

Bo Habets (JEX): ‘Met een goede klantrelatie creëer je succes’

Wat heb je als uitzendbureau aan een goede relatie met je opdrachtgever? Die wil toch gewoon snel, goede uitzendkrachten tegen een lage prijs? Nee hoor, zegt Bo Habets, directeur Backoffice bij JEX, software en service organisatie voor de arbeidsmarkt. ‘Met je dienstverlening bouw je business, maar met een goede klantrelatie creëer je succes.’

‘Wat je wil is een duurzame relatie waarin alles bespreekbaar is.’

Wat je als uitzendbureau vooral níet wil is ‘elke maand 40 nieuwe klanten en 40 vertrekkende klanten’, zegt ze. ‘Wat je wil is een duurzame relatie. In zo’n relatie is alles bespreekbaar, je wordt partners, hè. Je gaat écht een relatie met elkaar aan. Als het goed gaat dan vier je dat samen. Gaat het minder goed dan bespreek je dit. Maar dat kan natuurlijk alleen als je een relatie hebt.’

We empower growth

Als een van de snelstgroeiende techbedrijven van Nederland helpt JEX uitzendbureaus te groeien en succesvol te zijn. Dankzij zelfgebouwde software en slimme services. ‘We empower growth, zo simpel is het. Als onze klanten succesvol zijn, dan zijn wij dat ook. Een win-win dus’, aldus Habets.

‘Als onze klanten succesvol zijn, dan zijn wij dat ook. Zo simpel is het.’

Succes komt in vele vormen en alles staat of valt natuurlijk met je dienstverlening. Want hoe goed je relatie met je opdrachtgever ook is, aankomen met matige uitzendkrachten die niet op tijd komen en daar dan heel veel geld voor vragen kan natuurlijk niet. Al heb je nog zo’n fijne relatie, zoiets los je niet op met een goed gesprek. Maar heb je je dienstverlening op orde, dan maakt een klantrelatie wel het verschil, zegt ze. ‘Bij JEX investeren we dan ook veel in de relatie met onze klanten. Wij zien hen echt als partners. Een partner die gehoord wordt en input kan leveren. Dat is enorm belangrijk.’

Goud waard

Maar kost dat niet heel veel tijd en geld? Tijd die je ook kan besteden aan het binnenhalen van nieuwe klanten en verkopen van je diensten? En wat te denken van de kosten? Medewerkers die klantcontact onderhouden moet je immers ook gewoon betalen. ‘Investeer je in een goede, langdurige relatie, levert je dat uiteindelijk financieel veel meer op’, zegt ze overtuigd. ‘Een klant die zich nergens druk over maakt omdat alles geregeld is en je vertrouwt als partner is goud waard. Zo’n klant blijft bij je, ook als het even tegenzit. Zo’n klant zorgt dat je niet alleen nu maar ook in de toekomst een gezonde business hebt.’

‘Net als in een echte relatie gaat het om zorg en aandacht en elkaar voldoende ruimte geven.’

Maar hoe weet je of je te weinig of misschien wel te veel investeert in een klantrelatie? ‘Alles gaat om de juiste balans. Je moet groter maken wat je hebt en behouden wat groot genoeg is. Net als in een echte relatie gaat het om zorg en aandacht en elkaar voldoende ruimte geven. En onthoud, alle klanten zijn even belangrijk. Het enige verschil zit in je focus. Bij de ene klant leg je de focus op groei, bij de andere op leveren waar ze om vragen. Zorg gewoon dat alles wat je doet, je zo goed mogelijk doet.’

Wat níet doen?

Wat je vooral moet niet doen in een klantrelatie? Habets: ‘Oneerlijk en niet transparant zijn. Zeg het zoals het is en kom altijd met het eerlijke verhaal. Ook als dat niet is wat je klant wil horen. Nee is soms ook een goed antwoord. Respecteer elkaar en leg je kaarten op tafel. Je hebt hetzelfde doel, ga daar gewoon voor. Zo werkt het als je partners bent.’ En wat je vooral wel moet doen? ‘Wij zien bij JEX dat klanten het fijn vinden één aanspreekpunt te hebben. Zo hoeven ze niet de hele organisatie door op zoek naar een simpel antwoord. En ze willen op de hoogte gehouden worden. Dit is iets wat nog wel eens misgaat, maar o zo belangrijk is.’

‘Partners willen op de hoogte gehouden worden. Dit is iets wat nog wel eens misgaat, maar o zo belangrijk is.’

Hoe ziet de ideale klantrelatie er volgens haar uit? ‘Trek als partners op en zorg dat je een gezamenlijk doel hebt. En begrijp dat voor iedere klant dat doel anders is. Neem de tijd samen te kijken naar wat jullie willen bereiken en ga daar dan voor. Bij een ideale relatie floreert de klant in wat ze doen en willen bereiken. En vergeet vooral niet om eerlijk te zijn. Vertel wat je wel en wat je niet kan doen. Dan geef je de klant een eerlijke keuze om met je samen te werken.’ Heb je ten slotte een laatste tip? Hoe maak je als uitzendbureau écht het verschil? ‘Laat iedere klant voelen dat hij belangrijk is. En neem hem serieus. Net als in een echte relatie.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners