De inflatie mag dan de bocht uit gieren, mensen blijven gewoon bloemen kopen, zo blijkt. En dan ook nog het liefst bij officiële bloemisten. Alleen: er zijn blijkbaar steeds minder jongeren die voor deze branche kiezen. En dus heeft de Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW) een heuse instroomcampagne voor de sector opgezet, onder de noemer ‘de bloemist kleurt je leven’.
Het zijn vooral verhalen van jonge bloemisten die de campagne kleur geven.
Het zijn vooral ervaringsverhalen van jonge, enthousiaste bloemisten die de campagne kleur geven. De 6 ‘Young Floral Talents’ die hiervoor bereid zijn gevonden gaan video’s maken, waarin ze hun dagelijkse leven als bloemist met de kijkers delen. Ieder van hen doet dit vanuit een eigen invalshoek. De video’s worden vervolgens gedeeld op diverse sociale media. ‘Daarmee hopen we een groot bereik te gaan realiseren en veel jongeren te bereiken’, aldus de VBW.
Lancering in Deventer
De lancering van de campagne vond een paar weken geleden plaats, tijdens de Onderwijsdag van VBW in de Grote of Lebuineskerk in Deventer. In het bijzijn van ruim 250 mbo-leerlingen werden de Young Floral Talents door VBW-projectleider Léon Vermeulen voorgesteld. Er is ook een speciale website ontwikkeld waar je nader kunt kennismaken met Rik, Leonie, Tiffany, Esther, Thijs en Marieke. Jongeren die hier enthousiast raken over het vak, kunnen bovendien een informatiepakket aanvragen, waarmee ze zich kunnen aanmelden voor 1 van de groene opleidingen.
Als uithangbord van de branche gaan de Young Floral Talents in 2023 langs op diverse vakevents.
Op een later moment komen er voor bij VBW aangesloten bloemisten ook eigen promotiematerialen beschikbaar, waarmee ze de campagne op de winkelvloer kunnen doorvertalen. Ook gaan de Young Floral Talents in 2023 als uithangbord van de branche langs op diverse vakevents en waar mogelijk naar activiteiten voor vmbo’ers, zoals Skills Talents. In 2023 wil VBW ook starten met de ontwikkeling van een interactief lesprogramma voor vmbo-scholen waarin de jonge talenten een rol spelen. Maar daarnaast ‘gaan we ook een zij-instromer volgen om in beeld te brengen hoe dat in zijn werk gaat’, aldus VBW.
Niet truttig
‘Volgers krijgen echt een kijkje in het leven van de (jonge) bloemist. We laten zien dat het vak niet truttig, maar betekenisvol en uitdagend is’, aldus de makers van de campagne, die digitaal bureau BTTR inschakelden om hen bij de totstandkoming ervan te ondersteunen. BTTR selecteerde niet alleen de Young Floral Talents, maar gaf hen ook verschillende trainingen op het gebied van fotografie, het maken van video’s en het gebruiken van TikTok en Instagram.
De recente VBW-campagne is overigens niet de enige die het belang van bloemen nog eens onder de aandacht wil brengen.
Met ruim 1.300 leden vertegenwoordigt branchevereniging VBW ruim 60% van de omzet en de werkgelegenheid in de branche der bloemisten. De recente VBW-campagne is overigens niet de enige die het belang van bloemen nog eens onder de aandacht wil brengen. Ook Bloemenbureau Holland laat van zich horen, en herhaalt vanaf 31 oktober 9 weken lang de inmiddels 4 jaar oude campagne ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig‘.
Een en ander is onder meer het gevolg van een recente uitzending van de Avondshow, waarin Arjen Lubach inging op de milieuproblemen die bloemen veroorzaken, en de vele energie die het kost om een bosje op tafel te krijgen. De industrie zou te veel gas verbruiken, veel giftige stoffen gebruiken en arbeidsmigranten uit Oost-Europa slecht behandelen. En een bos bloemen zou eigenlijk een nutteloos product zijn, aldus Lubach in die inmiddels (met name in de sector) veelbesproken uitzending.
Lees ook
- Over de wervingsstrijd van gemeenten (7 nieuwe campagnes nader bekeken)
- Hoe FloraHolland mensen al heel vroeg in de ochtend wil laten opbloeien
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.