Omschrijving van de case
Eind juli 2019 was het zover: ANAC opende haar vierde vestiging in België. Dit vroeg om een volledig nieuw team van maar liefst 40 Carwash Helden. Voor de werving hadden we slechts 1 maand de tijd. Een uitdaging die misschien onmogelijk lijkt, maar niets bleek minder waar!
Zoals altijd begonnen we met een duik in de doelgroep. Wat vinden zij belangrijk in hun werk en in hun vrije tijd? En waar vinden we ze? Dit resulteerde in een uitgebreid persona. Hierna hielden we een creatieve brainstorm: ANAC en Sterkwerkgeversmerk met een goede lunch om de tafel. Het persona was een mooi uitgangspunt: de sportiviteit van de kandidaten en het feit dat zij van auto’s houden. En de drempel voor solliciteren moest laag liggen. We bedachten een sollicitatie-event met speeddates en een optie om bestaande klanten van vestigingen in de buurt te betrekken bij de werving. De boodschap draaide om de liefde voor auto’s. Want bij ANAC draag je bij aan het duurzaam omgaan met auto’s, doordat goed schoonhouden de levensduur van auto’s verlengt. En dat voelt goed als je van auto’s houdt. Dat je dat dan ook nog eens op een milieuverantwoorde manier doet, is een extra pluspunt. Dan ben je wel een held.
De boodschap draaide om de liefde voor auto’s.
Tijd voor actie. Met de tijdsdruk in ons achterhoofd, hebben we een echte communicatiebom gedropt. Overal waar de doelgroep was, was de vacature. Online vacatures en advertenties op diverse social mediakanalen, Google (search & display) en diverse jobboards. Ook offline kon je niet om ANAC heen. Huis-aan-huis ontvingen de bewoners in de directe omgeving een flyer in de brievenbus en klanten van andere vestigingen ontvingen een flyer voordat zij de wasstraat in gingen.
Voor optimaal resultaat schreven we ook de vacaturetekst en ontwikkelden we een speciale campagnepagina. Het sollicitatieformulier? Dat hielden we lekker kort: alleen naam, e-mailadres, telefoonnummer en voorkeursdatum voor het sollicitatie-event. Voorafgaand aan het event kreeg de kandidaat nog een telefoontje. Wel zo persoonlijk
Wat was de impact van de case?
Overal waar de doelgroep was, was ANAC Carwash met de vacature voor Carwash Held. En het resultaat mocht er zeker zijn. Na 1 maand campagne had de vacature een bereik van 668.952 en is deze door 5.952 unieke personen gelezen. Dit heeft geresulteerd in maar liefst 426 sollicitanten voor de functie. Binnen no-time was het team gevuld en kon de vestiging haar deuren openen.
Wat mooi was voor ANAC Carwash, is dat door de verspreiding van huis-aan-huis flyers direct heel Wilrijk wist dat er een nieuwe carwashvestiging geopend werd.
De wervingscampagne leverde niet alleen direct sollicitanten op, maar zorgde ook voor een pijplijn aan kandidaten voor een later moment. Studenten, die als bijbaan de functie zagen zitten. Zo kon ANAC voor een langere periode putten uit de wervingscampagne. Ook zat er 1 kandidaat bij met een technische achtergrond. Hij startte 2 dagen later als technische hulp bij het afbouwen van de nieuwe vestiging, voordat hij overging naar de functie van Carwash Held. Dat was een heel mooie bonus.
Door de term Carwash Held te introduceren groeide de trots onder de bestaande medewerkers, die de functie al uitoefenden. Dat was een mooi pluspunt.
Door de term Carwash Held te introduceren groeide de trots onder de medewerkers, die de functie al uitoefenden.
ANAC heeft direct een effectieve wervingsmethode te pakken voor elke komende nieuwe vestiging of voor de reguliere werving van Carwash Helden. Dankzij het uitgebreid monitoren en analyseren van alle data, is ook helemaal helder welke kanalen wel en welke geen succes opleveren voor de werving onder deze doelgroep.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
In 1 maand tijd een hele nieuwe vestiging vullen met 40 enthousiaste Carwash Helden, is best een mooie prestatie. En dat voor een cost-per-hire van 415 euro. Het laat zien aan andere organisaties dat het de moeite loont om je doelgroep echt te leren kennen en dat de combinatie van online en offline werven nog steeds werkt. Door alles goed door te meten, kun je een volgende campagne nóg goedkoper maken.
Door alles goed door te meten, kun je een volgende campagne nóg goedkoper maken.
Dankzij de uitgewerkte persona wisten we precies wat de doelgroep belangrijk vindt en wat de kandidaten bezighoudt in het dagelijkse leven én in werk. Doordat we ook wisten wat kandidaten in hun vrije tijd doen en welke media zij gebruiken, konden we de boodschap precies op de juiste plek laten verschijnen. Die boodschap sprak kandidaten direct aan op iets wat zij belangrijk vinden en dat bleek groot effect te hebben. Een mooi resultaat waar veel werkgevers hun voordeel mee kunnen doen. Verdiep je in je doelgroep en het levert je mooie resultaten op.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Sterkwerkgeversmerk:
– Niels van Dijk (Campagne Marketeer)
– Esmée Maton (Campagne Marketeer)
– Chantal van Kuyen (Eigenaar & Employer Branding Specialist)
ANAC:
– Lex Peters (eigenaar)
– Mieke Bon (Interim Strategisch Verandermanager)
Ook kans maken op een Werf& Award 2020?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.