Gem. leestijd 3 min  719x gelezen

Bij KPN verdien je zoveel meer ? @TikTok (inzending KPN)

Een energieke TikTok-campagne voor het werven van winkelpersoneel tussen de 18 en 24 jaar. Met duizelingwekkende cijfers! Lees de hele case van KPN, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Bij KPN verdien je zoveel meer ? @TikTok (inzending KPN)

Jongere doelgroepen bereiken blijft lastig in ons vakgebied. Maar die willen we juist in onze winkels hebben! Daarom hebben we voor het werven van KPN winkelpersoneel A Bigger Circle uitgedaagd om een campagne te bedenken. Eentje waarbij de doelgroep zich aangesproken voelt en uitgedaagd wordt om te solliciteren. Het resultaat: een TikTok-campagne met meerdere video’s met een rapper, dansers, positieve reacties en… met succes, want we gingen als KPN viral!

Rapper Tijn maakte een vette eigen geschreven rap over hoe mooi het is om voor KPN te werken.

Rapper Tijn maakte er wat van: een vette eigen geschreven KPN-rap met daarin hoe mooi het is om voor KPN te werken en wat de voordelen zijn. En aan het einde een stevige what’s in it for you en call-to-action die voor veel positieve reacties zorgden. Zowel op de video, als op de sollicitatiecijfers.

Niet alleen op TikTok ging de campagne viral met maar liefst 2,5 miljoen views, maar ook binnen KPN van de monteurs tot aan de Raad van Bestuur. En dat hadden we vooraf niet durven dromen. Er liep al een langlopende campagne om winkelpersoneel aan te trekken, gericht op meerdere doelgroepen. Maar wij besloten om tegen een zeer bescheiden budget ons extra te richten op jongeren via TikTok. Want bij KPN geloven wij dat de jongere doelgroep ons bedrijf nóg beter maakt en klaarmaakt voor de toekomst.

Met ruim 334 extra sollicitaties mag de campagne met recht een succes genoemd worden.

De TikTok-campagne heeft onze doelgroep verrast over hoe aantrekkelijk werken in een KPN-winkel is en dat op een ludieke en eigentijdse manier. En de cijfers liegen er niet om! Met bijna 25.000 likes, 471 comments en een significante stijging in onze website traffic. En met ruim 334 extra sollicitaties mag de campagne met recht een succes genoemd worden. En het is dat de lat voor solliciteren op 18 jaar ligt, anders was het nog veel hoger geweest, dat weten we zeker.

Wat was de impact van de case?

Let’s talk numbers! Ten eerste: 2,5 miljoen views, 24.700 likes, 471 comments en 448 reposts, wow! Daarnaast zagen we een flinke stijging in de conversieratio van 12% op onze werkenbij-site, hebben 334 mensen gesolliciteerd en zijn er 32 mensen aangenomen.

@kpn_nederland Bij KPN verdien je zoveel meer ? Kom werken in de KPN winkel #Tijn #werkenbijKPN #winkelbaan #werken ♬ WERKEN IN DE KPN WINKEL RAP – KPN

Daarnaast zagen we dat 95% van de reacties op TikTok positief was. Een greep uit de 471 reacties: ‘zo moeten alle reclames gemaakt worden dan is het gewoon leuk om naar te kijken???; ’’Ik ga bijna solliciteren 😮 gewoon omdat dit zo vet in elkaar gezet is!’; Dit blijft echt een top reclame?; done gesolliciteerd @kpn_nederland me wel aannemen he ?. Kortom, jongeren voelden zich aangesproken, waren direct bekend met de arbeidsvoorwaarden van KPN en het imago van KPN onder de jongeren kreeg een mooie boost.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het wordt binnen ons vak steeds lastiger om de jongeren doelgroep te bereiken en in beweging te krijgen. Je redt het niet meer met het voorschotelen van een vacature met marktconforme voorwaarden. Het is in 2022/23 daarom des te belangrijker creatief te zijn in media en communicatie. Lef is een kernwaarde van KPN. Met deze campagne hebben we lef getoond, getracht te innoveren binnen media, met creatieve communicatie die de jongeren doelgroep aanspreekt. Uit de reacties van de doelgroep blijkt dat dit uitstekend gelukt is. Daarnaast proberen wij met deze case concullega’s te inspireren. Be creative.

@kpn_nederland Flexibele werktijden én de leukste collega’s? Kom werken bij KPN! ? @KPN #werkenbijkpn ♬ WERKEN IN DE KPN WINKEL RAP – KPN

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

KPN:

  • Niels Waanders
  • Shanne Don
  • Remco van de Kamp

A Bigger Circle:

  • Sander Smit
  • Zaid El Ouardani
  • Ella van Wees
  • Jeremy Freeling Duke

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners