Gem. leestijd 2 min  1528x gelezen

Iemand selecteren? Vertrouw dan nooit op ‘de biertest’

Iemand selecteren? Vertrouw dan nooit op ‘de biertest’

‘Zou ik met deze kandidaat een biertje willen drinken?’ Voor veel vacaturehouders is het dé vraag om te bepalen of een sollicitant de baan krijgt. Ten onrechte!

De ‘biertest’ is ook wel bekend als: zoeken naar ‘cultural fit‘. Het is vaak de laatste toets om te kijken of iemand een aanbod krijgt of niet. En ergens is hij ook wel logisch: het werk moet tenslotte ook een beetje gezellig zijn.

De bier-test werkt niet

Er is alleen een probleem: de bier-test werkt niet. Hij staat in de weg van innovatie, van diversiteit en uiteindelijk zelfs van prestaties. Als je alleen mensen kiest met wie je een biertje zou willen drinken, eindig je met alleen mensen zoals jezelf. Dat helpt de organisatie niet vooruit.

‘Culture add’

Bij een bedrijf als Pandora, dat in Amerika persoonlijke internetradio biedt, hebben ze het daarom liever niet over ‘cultural fit‘. In plaats daarvan kijken ze naar ‘cultural add‘ – nieuwe en unieke vaardigheden en visies die de organisatie nog niet herbergt. ‘Culture add betekent niet iemand zoeken die in de cultuur past, maar juist iemand die de cultuur vormgeeft’, aldus diversiteitsdirecteur Lisa Lee en marketingmanager Marta Riggins.

Culture add betekent niet iemand zoeken die in de cultuur past, maar juist iemand die de cultuur vormgeeft’

Gesegmenteerde campagne

Die ideeën bij Pandora krijgen onder meer vorm door gericht te zoeken en te adverteren op LinkedIn naar bijvoorbeeld vrouwen of mensen van overwegend Afro-Amerikaanse opleidingen. Daar kregen deze groepen specifieke op hen gerichte content voorgeschoteld. Het leidde uiteindelijk tot meer dan 100 leads en 2 hires.

Vooroordelentraining

Het bedrijf zorgde ook voor een training die (selecterende) medewerkers bewust maakt van hun bias, vooroordelen en onbewuste aannames. Deze training werd ingebed in de totale managementtraining, ‘om niet te trainen in een vacuüm’, aldus Lee. ‘We willen gedrag veranderen, niet alleen maar mensen bewust maken.’

‘We willen gedrag veranderen, niet alleen mensen bewust maken’

Van Black History Month tot transgender rockartiest

Alleen diversiteit in je personeelsbestand bereiken is natuurlijk nog niet genoeg om te profiteren van de verschillende gezichtspunten die je dan binnen hebt. Daar moet je ook nog iets mee doen. Zo besloot Riggins niet in te zetten op ‘nog een happy hour’, maar juist evenementen te programmeren met namen als ‘Black History Month’ en ‘Women’s leadership’. Ook is bijvoorbeeld een transgender rockartiest langs geweest om over haar ervaring te vertellen.

Als poortwachter moet je vragen stellen

Het zijn maar een paar voorbeelden, maar volgens Marta en Lisa zijn er nog veel meer. Het zijn er volgens hen in elk geval genoeg om alle recruiters wereldwijd op te roepen om te stoppen met zoeken naar ‘cultural fit‘. ‘Want wat betekent het als iemand niet in de cultuur past? Het is aan jou als poortwachter van de organisatie om de discussie te starten en te beginnen met investeren in een cultuur van insluiting, niet uitsluiting.’

Want hoe verleidelijk zo’n biertest misschien ook is, het helpt de organisatie uiteindelijk niet verder, aldus Pandora.

Lees ook:

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners