Kandidaten willen graag zoveel mogelijk informatie voordat ze besluiten ergens te solliciteren. Toch kun je beter jezelf niet in één keer helemaal blootgeven.
Een paar beetjes informatie achterhouden kan kandidaten namelijk intrigeren en zo vasthouden. ‘Het is als een mentale jeuk, die we willen krabben’, schrijft LinkedIn in een nieuw rapport, op basis van oud onderzoek. ‘Als er een kloof is tussen wat we weten en wat we willen weten, zullen we blijven proberen de missende informatie te achterhalen.’
Andere tips om beter te communiceren
Het sociale profielennetwerk geeft in het rapport 6 tips om een betere conversatie te starten met kandidaten die je zelf hebt gevonden. Naast het achterhouden van informatie gaat het om de volgende tips:
#1. Laat het over hem of haar gaan
Schrijf dus niet: ‘Ik heb een functie in de aanbieding’, maar: ‘Ik zie dat jij precies de ervaring hebt die bij ons past’. Mensen besteden nu eenmaal meer aandacht aan boodschappen die hen persoonlijk raken en waarin ze persoonlijk aangesproken worden. Jij toch ook?
#2. Maak het persoonlijk, met details
Wees zo specifiek mogelijk als je wilt laten zien dat je de kandidaat begrijpt. Schrijf dus niet: ‘Jij hebt een interessant profiel’, maar: ‘Die start-up waarvoor jij werkte, wekte mijn interesse’. Daarmee laat je zien dat je je huiswerk gedaan hebt, en dat je competent bent. En laat dat nou net een van de twee belangrijkste eerste beoordelingscriteria waarmee mensen over andere mensen een beeld vormen.
#3. Zorg dat je warm en menselijk klinkt
Zorg daarnaast dat je schrijft zoals je praat, zonder jargon, zonder formaliteiten. Check dat door je boodschap hardop voor te lezen. Warmte is namelijk het andere belangrijke beoordelingscriterium van mensen onderling. Als je warmte toont, en menselijk overkomt, ben je sympathieker.
#4. Zoek een (bijzondere) gemene deler
Zoek in het profiel van de kandidaat iets gemeenschappelijks om over door te kunnen spreken. Hoe kleiner, hoe beter. Mensen houden namelijk van mensen die op hen lijken, en zeker als ze een wat ongewone gemene deler hebben. Dat geeft ons namelijk het prettige gevoel om zowel erbij te horen, als tegelijk ook bijzonder te zijn.
#5. Luister meer dan je praat
Heb je de kandidaat eenmaal aan de telefoon, stel dan maar een paar vragen. Vraag hem (of haar) naar zijn ambitie, en wat hem motiveert. Meer niet. Neurowetenschap laat zien dat mensen er blij van worden als ze de kans krijgen om over zichzelf te praten. Als je mensen die gelegenheid geeft, zullen ze jou ook sympathieker vinden, zo blijkt.
63 procent voelt zich ‘gevleid’ als een recruiter hem of haar benadert
90%: open voor nieuwe kansen
De LinkedIn-tips om succesvol een conversatie met een kandidaat te starten komen uit een rapport waarvoor het netwerk wereldwijd 14.000 mensen ondervroeg, onder wie ruim 500 Nederlanders. Uit dat onderzoek blijkt dat het nog wel meevalt met hoe irritant mensen het vinden dat de profielendatabase door headhunters wordt afgegrazen. Zo zegt 90 procent van de respondenten open te staan voor nieuwe carrièrekansen, en 63 procent voelt zich zelfs ‘gevleid’ als een recruiter hem of haar benadert.
Drie interviews is wel genoeg
Uit het onderzoek blijkt verder dat kandidaten geen zin meer hebben in eindeloze sollicitatieprocedures. Drie gesprekken in een tijdsbestek van maximaal 3 maanden moet echt wel genoeg zijn om een beslissing te maken, zegt 84 procent van de respondenten. Sowieso is een beetje opschieten wel een aanrader, zegt het rapport, want in de huidige arbeidsmarkt kiezen kandidaten vaak voor het eerste aanbod dat ze krijgen. Bovendien straalt een inefficiënt sollicitatieproces ook af op je organisatie. De kandidaat denkt dan al snel: die club zal verder dan ook wel inefficiënt zijn…
Wat willen kandidaten?
Ten slotte: wat zijn de drie belangrijkste dingen die kandidaten willen als het gaat om je recruitmentproces?
- Een gesprek met de hoogste bazen (40%)
- Snelle follow-up (40%)
- Een indruk van hoe ze het zelf deden in het sollicitatiegesprek (36%)
Zorg dus dat je deze dingen goed verzorgt, adviseert het rapport. Het kan namelijk net het verschil maken in het binnenhengelen van de zo gewenste kandidaat. Niet voor niets zegt 65 procent van de ondervraagden namelijk dat ze hun belangstelling in de baan meteen verliezen als ze één slechte gesprekservaring hebben…
Lees ook:
- Dit zijn de 9 elementen van een uitmuntende Candidate Experience
- De 4 magische momenten die van elke Candidate Experience een belevenis maken
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf&. Zo blijf je op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!