Gem. leestijd 4 min  135x gelezen

Betaald solliciteren voor monteurs (inzending Abovo Maxlead)

Betaald solliciteren: een primeur op de arbeidsmarkt die laat zien dat recruitment niet vanuit het probleem maar vanuit de oplossing benaderd moet worden. Lees de hele case van Abovo Maxlead, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Betaald solliciteren voor monteurs (inzending Abovo Maxlead)

Stel je vraagt een creatief label om een recruitmentcampagne op te zetten. Dan verwacht je niet dat ze zeggen: ‘We gaan geen geld uitgeven aan creatie, maar aan de sollicitanten!’ Hè? Toch is dit wat er gebeurde. Toen de vraag terecht kwam bij AM Beyond* (het creatieve contentlabel binnen Abovo Maxlead), was het antwoord snel duidelijk: heel Nederland springt om personeel. Dan kan je creatie nog zo mooi zijn, soms is een boodschap niet voldoende en moet je kijken naar wat je kunt bieden in plaats van te roepen wat je nodig hebt.

Soms moet je kijken naar wat je kunt bieden in plaats van te roepen wat je nodig hebt.

Goede vakmensen kunnen kiezen uit tientallen banen, zo merkte Schipper Kozijnen. Er werd minder gereageerd op vacatures en met name (service)monteurs bleken moeilijk te vinden en op gesprek te krijgen. Veel recruitmentcampagnes redeneren vanuit de werkgever. ‘We zoeken monteurs’. Startbonussen zijn een veelgebruikte tactiek, maar pas relevant zodra je kandidaten aan boord hebt. De echte uitdaging ligt in de overtuiging voor een gesprek. Want zodra ze voor je staan, kun je ze meenemen in het verhaal dat jij als organisatie te vertellen hebt. En laat je waardering zien voor mensen die tijd nemen voor jou als bedrijf.

Revolutionaire stap

Het wervingstraject van de interne opleiding van Schipper verliep moeizaam, waardoor zij op advies van AM Beyond* besloot een revolutionaire stap te zetten: betaald solliciteren. Sollicitanten voor de functie van monteur werden beloond voor hun komst, ongeacht de uitkomst van het gesprek en ongeacht hun ervaring.

Sollicitanten voor monteur werden beloond voor hun komst, ongeacht de uitkomst van het gesprek en hun ervaring.

Als primeur in de arbeidsmarkt lanceerde Schipper Kozijnen als eerste in Nederland een letterlijk baanbrekende campagne op Facebook en Instagram, waarbij sollicitanten 250 euro ontvingen voor hun sollicitatiegesprek. Het opleidingstraject werd met nieuwe kandidaten volledig gevuld. Met deze aanpak die sollicitanten een zetje in de rug gaf, genereerde de organisatie veel extra bereik door de PR-waarde van de insteek. Hierdoor hebben ze voor het eerst door middel van deze campagne direct monteurs kunnen aantrekken en bleek de campagne een gigantisch succes.

Wat was de impact van de case?

Schipper Kozijnen lanceerde als eerste in Nederland een baanbrekende campagne op Facebook en Instagram, waarbij sollicitanten 250 euro ontvingen voor hun sollicitatiegesprek. Met als doel het eigen opleidingstraject te vullen met zij-instromers, ongeacht hun ervaring, richtte de campagne zich op een breed scala aan potentiële kandidaten in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, van alle leeftijden tussen 18 en 65+.

Deze gedurfde aanpak positioneert Schipper als een vooruitstrevende werkgever die waarde hecht aan het investeren in potentiële talenten.

Het resultaat was verbluffend: de campagne zorgde niet alleen voor een overweldigende respons met honderden reacties en tientallen sollicitanten, maar trok ook de aandacht van lokale en nationale media. Het opleidingstraject werd met nieuwe zij-instromers kandidaten volledig gevuld, waardoor dit traject op tijd kon starten, waar voorgaande jaren de datum verschoven moest worden en er grote moeite was om geschikte kandidaten te vinden.

Met een relatief lage media spend heeft de campagne daarnaast gezorgd voor veel interactie op social media door duizenden comments en weergaven waarbij mensen minimaal 30 seconden op de vacaturepagina doorbrengen. Hierdoor heeft Schipper Kozijnen aantoonbaar succes geboekt in het aantrekken van nieuw talent. Deze gedurfde aanpak positioneert Schipper als een vooruitstrevende werkgever die waarde hecht aan het investeren in potentiële talenten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Zowel bij Schipper als bij AM Beyond* zijn we van mening dat communicatie en content veel effectiever is als je redeneert vanuit de gebruiker en het platform. Kijk om je heen en zie hoeveel busjes voorbij rijden met de tekst ‘monteurs gezocht!’ Iedereen zoekt monteurs. Maar wat doe je om ze te vinden in plaats van steeds, net als iedereen, je probleem te communiceren? Schipper Kozijnen schat mensen op waarde die tijd nemen om te solliciteren. Als je ergens kwaliteit en tijd in stopt, krijg je dat er ook uit.

‘Als je ergens kwaliteit en tijd in stopt, krijg je dat er ook uit.’

Naast veel media-aandacht heeft de campagne gezorgd voor twee keer zoveel sollicitanten als voorgaande jaren, met voor het eerst keuze uit kwalitatieve gegadigden. Ook zijn er voor het eerst monteurs door middel van een campagne rechtstreeks in dienst genomen. Het grappige is, de kandidaten bleken het niet eens voor het geld te doen. Maar we vielen wél op. Dit kan net het laatste zetje geven om het gesprek aan te gaan”, zegt Sjoerd Sneek (Manager P&O) van Schipper Kozijnen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Daan Jongen – *AM Beyond, Abovo Maxlead
  • Jolein Groot – Accountmanager Abovo Maxlead
  • Maureen Karel – Social Ads Abovo Maxlead
  • Jeroen Morsch – Manager Marketing & Verkoop Schipper Kozijnen
  • Marjolein Schipper – Adviseur Marketing & Communicatie Schipper Kozijnen
  • Sjoerd Sneek – Manager P&O Schipper Kozijnen

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners