De digitalisering van recruitment was natuurlijk al langer bezig. Maar corona heeft de ontwikkeling een duidelijke versnelling meegegeven, constateert Bert Koning, CEO van OTYS Recruiting Technology. ‘We hadden klanten die bijvoorbeeld nog heel veel met losse Excel-bestanden werkten. Dat zagen we afgelopen jaar veel minder doordat we veel integraties hebben gedaan tussen OTYS en andere applicaties. Klanten willen alles steeds meer vanuit één systeem kunnen aansturen.’
‘Zelfs voor één klant is een integratie nu vaak financieel al haalbaar voor een softwarepartij.’
Of het nu ging om verlonings- of facturatiesoftware, of om personeels- of mobiliteitsplanning; er werden de afgelopen anderhalf jaar volop koppelingen voor gemaakt, aldus Koning. Zo kan de OTYS-klant het hele proces binnen hetzelfde ATS oplossen. En dat wordt ook steeds makkelijker, ziet hij. ‘Een integratie is nu geen mega-investering meer. Dat is echt fundamenteel anders dan een paar jaar geleden.’ Wat voor ontwikkelingen ziet hij verder voor 2022? Een klein overzicht, aan de hand van 6 trends.
#1. Volop integreren
‘Integratie is echt dé trend. Bij elke nieuwe klant doen we nu minstens één integratie. Dit betekent dat wij vanuit de klantvraag software toevoegen aan ons systeem die de klant graag wilt gebruiken. En hierbij geldt anyplace, anywhere, anytime, dankzij onze cloudapplicatie. We zijn 7 jaar geleden al gestart met een API. Toen hebben we ons product ontsloten met een integratielaag, zodat integreren met andere software makkelijk gaat. Dat is ook onze visie: wij willen het makkelijkst integreerbare systeem zijn wat er is in ATS-land.’
‘De technologie is nu zover dat het allemaal makkelijk werkt, ook voor het mkb.’
‘Ook bestaande klanten zijn nu volop hun hele proces aan het optimaliseren, ook om foutgevoeligheid door dubbel werk te voorkomen. Dat is op zich natuurlijk geen nieuw verhaal. Maar ik zie wel dat de technologie eindelijk zover is dat het ook makkelijk werkt, ook voor het mkb. Je hoeft nu dus geen IT-afdeling meer te hebben of er een heel project van te maken om dit te laten werken. Een beslissing om te koppelen kost nu geen tienduizenden euro’s meer.’
#2. Nieuwe arbeidsmarkt
‘We zien dat door corona de arbeidsmarkt is veranderd. En dus ook de behoefte bij de klant. Dat leidt tot meer variatie. Klanten willen vaker specifieke HR-tooling. De ene klant leunt bijvoorbeeld meer op sourcing (zoals NIXZ), de andere meer op het klassieke post & pray. Ook willen klanten bijvoorbeeld meer videotools integreren, of systemen voor de frontoffice, zoals Jobdigger of een VMS als Nétive. Het is dan een voordeel om non-exclusief te werken, zoals wij doen. In principe kunnen we elk systeem koppelen.’
‘We merken de laatste maanden steeds meer belangstelling voor referral.’
‘Wat we ook steeds meer merken is een grote belangstelling voor referral. De laatste 2 maanden hebben klanten en prospects weer veel interesse in onze referraltool die je – samen met ons partner The Referral Company – kunt inzetten. Daar worden dus software en dienstverlening geïntegreerd. We merken dat klanten naarstig op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. Hen werven via eigen personeel kan veel opleveren, als dat goed wordt opgezet.’
#3. Zoveel mogelijk in 1 pakket
‘Wij zien momenteel het onderscheid vervagen tussen de verschillende bemiddelaars: uitzenders, detacheerders, of werving en selectiebureaus. Dat was al voor corona aan de gang. Soms is het echt lastig om te duiden wat ze zijn. Dat heeft ook wel gevolgen voor onze software. We zijn aparte modules voor aparte klantgroepen aan het morphen.’
‘We praten intern niet meer over uitzenders of detacheerders, alleen nog maar over bemiddelaars.’
‘Een voorbeeld is onze plaatsingenmodule. Die hebben we al heel lang, maar werd altijd gebruikt voor tijdelijk werk – uitzending of interim. Nu zie je dat ook klanten voor de detavast-constructie die plaatsingenmodule willen hebben. Daarom hebben we recent de module ook weer wat uitgebreid, zodat je één rapportage over al je plaatsingen kunt krijgen. Dat is een van die voorbeelden waar je ziet dat functionaliteit wijzigt omdat ook klanten aan het veranderen zijn. We praten bij OTYS intern trouwens ook niet meer over uitzenders of detacheerders, alleen nog maar over bemiddelaars.’
#4. Minder maatwerk
‘Hadden we vroeger nieuwe klanten, dan zag je vaak dat maatwerk nodig was. Hier een vinkje aan, daar een vinkje uit. Gelukkig is OTYS altijd wel configurabel geweest. Maar nu merken we ook steeds meer dat de standaardinrichting die wij bedacht hebben gewoon goed genoeg is. We merken dat klanten steeds meer de best practice afnemen. Dat betekent dat ook de projectkosten steeds lager zijn.’
‘Dat is overigens niet exclusief zo voor een ATS, het is in de hele softwaremarkt aan de gang. Je ziet dat klanten gewend zijn om zo te werken omdat ze dat in andere takken van sport ook zo doen. Het is niet alleen goedkoper en sneller, het heeft ook wel te maken met een verschil in attitude. Voorheen was het zo: het systeem moet het doen zoals ik het wil. Nu is het meer: als dit nu eenmaal is zoals het werkt, dan werkt het maar zo. Als dit het beste proces is, waarom zou ik dan het wiel opnieuw gaan uitvinden? Het is nu makkelijker dan een paar jaar geleden om de klant te overtuigen van de standaard.’
‘Het wordt voor bureaus een steeds moeilijker verhaal, als je van technologie afhankelijk bent om je te onderscheiden.’
‘Ik denk persoonlijk dat een bedrijf als Apple daar ook mee te maken heeft. Bij hen kun je niets aanpassen. Dus mensen zijn het steeds meer gewend. Ondernemers zien ook dat ze het verschil niet meer gaan maken met de technologie. Daar ga je de concurrentie niet meer mee voor zijn. Dat doe je met je marketing, met je netwerk, of whatever. Maar dat is in elk geval niet meer je software. Of althans: dat wordt een steeds moeilijker verhaal, als je daarvan afhankelijk bent.’
#5. Ketenintegratie
‘Ik denk dat voor ons de komende jaren de grootste investering ligt op het gebied van ketenintegratie, dus dat klanten echt geïntegreerd kunnen gaan werken. Dat data het systeem in gaan, maar ook weer terugkomen. Bijvoorbeeld dat je automatisch een seintje krijgt als een bepaalde kandidaat weer beschikbaar is, en dat hij of zij dan automatisch ook weer in je searches en matches bovenkomt. Dit doen we al wel, maar dat willen we nog beter onder de knie krijgen. We zijn al best een eind, maar ook nog lang niet klaar.’
‘Ik denk dat kleinere partijen nog niet voldoende halen uit de data die ze verzamelen.’
‘Ik denk dat kleinere partijen nog niet voldoende halen uit de data die ze verzamelen. Daar is nog veel te winnen. Heel veel informatie zit bij kleine partijen nog wel in de hoofden van de bemiddelaar. Of wij als OTYS dat zelf ook meer zouden kunnen? Dat vind ik een lastige. Het zijn niet onze data, hè, het zijn data van de klant. En de GDPR zit het vaak in de weg om die data te gaan minen. We brengen wel elk jaar bijvoorbeeld een source of hire–rapport uit. Daarin zie je: waar komen kandidaten vandaan? Welke job portals gebruiken ze? Dat soort dingen. Daar zie je ook best interessante verschuivingen in.’
#6. Post & pray vs Total Talent
‘Je hoort wel eens dat het standaard vacatures plaatsen dood is, en dat je nu in cv-databases zou moeten zoeken. Maar dat zien wij helemaal niet terug in onze data. Sterker nog: wij zien juist dat post & pray nog steeds de grootste leverancier is van plaatsingen. Daarmee zeg ik niet dat sourcing zinloos is. Maar ik zeg wel: zo hard gaat het allemaal niet. En dat geldt niet alleen voor de “makkelijke” profielen, hoor. Ook voor bijvoorbeeld proces operators komen de meeste plaatsingen nog gewoon van mensen die op een vacature solliciteren.’
‘En ik vraag me ook af of dat zo snel verandert. Heel vaak wordt het neergezet als een of/of. Maar het is volgens mij en/en. Er komt steeds iets bij. Het wordt steeds complexer. Er komen steeds meer kanalen waarmee je kandidaten kunt bereiken. Je moet nu dus eigenlijk en/en/en. Dat betekent ook dat je sneller toe bent aan automatisering van je proces. Als je een organisatie van zeg 100 tot 150 man hebt, kun je al veel voordeel hebben van een ATS. Tot zzp’ers aan toe, want recruiters zijn ook vaak eenpitters, en die hebben ook wat aan zo’n systeem.’
‘Heel vaak wordt het neergezet als een of/of. Maar het is volgens mij en/en.’
‘Dat zag je 10 jaar geleden nog niet. Maar daardoor lijkt de markt wel hard te groeien op dit moment. Want er zijn natuurlijk veel meer kleine bedrijven dan heel grote. Dat heeft zo ook zijn uitdagingen. Maar het zijn in elk geval positieve uitdagingen. Het is natuurlijk beter dat je markt groeit dan dat hij krimpt.’
Meer weten?
Recent verscheen een whitepaper met de visie van Bert Koning, CEO van OTYS Recruiting Technology, op de toekomst van HR-automatisering. Van digitaal ondertekenen en onboarden tot A.I., VR en robots op HR-afdelingen, bijvoorbeeld voor het zoeken en selecteren van de juiste kandidaten. Lees er hier meer over:
Visie OTYS