Big Data is geen doel, maar slechts een middel. Als je niet weet wat je wilt of wat je zoekt, dan ga je het met Big Data ook niet vinden.
Dat zegt Bert Koning van WCC Smart Search & Match, de openingsspreker tijdens het komende Recruitment Tech Event, op 26 november in Utrecht.
Hoe goed is selectie- & matchsoftware tegenwoordig? Wat kan er allemaal, wat we eigenlijk nog nauwelijks gebruiken, maar wel zouden moeten gebruiken?
‘De software is tegenwoordig erg goed; daar ligt het niet aan. Meestal is slechte kwaliteit van data de reden dat technologie niet de gewenste resultaten levert. Garbage-in is namelijk nog altijd garbage-out; hoe goed de software ook is. Gelukkig is er hoop, want: Bíg Data can lead to góód Data.’
Hoeveel beter is software in selectie dan de mens?
‘Op papier selecteert software veel beter en sneller dan de mens. Denk maar aan Google, Uber, AirBnb, Amazon en internetdating. In de recruitmentsector is goed selecteren een stuk ongrijpbaarder. Om je vraag te antwoorden: ik denk dat de mens nog steeds superieur is in het selecteren en dan met name in de eindselectie. Software kan een recruiter wel helpen sneller en beter te selecteren.’
‘Algoritmes die de goede data vinden in grote hoeveelheden’, dat klinkt altijd heel spannend. Hoe spannend is dit werk? Waar zit de truc?
‘Spannend is het zeker… helemaal voor algoritmebouwers. Maar recruiters zijn alleen geïnteresseerd in het eindresultaat. Algoritmes bouwen is namelijk eindeloos veel analyseren, proberen, testen en weer opnieuw analyseren, proberen…… De truc is een combinatie van data, technologie, analyse vaardigheden, domeinkennis en heel veel uithoudingsvermogen.’
Wordt de recruiter in de toekomst in de eerste plaats een data-analist?
‘Nee, de meeste recruiters gaan wel nog meer gebruik maken van technologie die gebaseerd is op data-analyses. Dat doen ze nu namelijk ook al elke keer dat ze een cv-parser gebruiken of een zoekmachine. Maar dat wordt dus nog meer.’
Hoe kunnen algoritmes ervoor zorgen dat onvindbare kandidaten worden gevonden?
‘Een algoritme is de magneet die de speld in de hooiberg kan vinden. Veel kandidaten zijn bewust onvindbaar of ze bestaan niet; vaker wordt de schijnbaar onvindbare kandidaat simpelweg niet herkend. Algoritmes in combinatie met de juiste interpretatie door een recruiter kan dit verborgen talent identificeren en dus vinden.’
Hoe kan patroonherkenning in historische data de recruiter voorspellende waarde bieden wat werkt en wat niet?
‘Successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Patroonherkenning in historische data op zich heeft geen nut, als je niet weet wat voor jou of je klant waarde heeft. Als je die waarde wel kent en je kijkt met die kennis naar historische data dan kun je wellicht waardevolle patronen ontdekken waarmee je waardevolle kandidaten of vacatures beter en sneller herkent. Hoe wij dit doen en tot welke successen, maar ook leerzame teleurstellingen dit kan leiden, presenteer ik op Recruitment Tech 2015.’
Bert Koning is verantwoordelijk voor sales, consulting en partner management voor ‘arbeidsmarkt’-opdrachtgevers bij WCC Smart Search & Match. Hij werkt al meer dan 15 jaar in de recruitmentsector en werkte hiervoor onder meer bij Adecco en YER. In zijn keynote illustreert hij aan de hand van twee praktijkcases hoe speciale algoritmes organisaties helpen om in grote hoeveelheden data precies die informatie te vinden waar ze naar zoeken, en die nieuwe inzichten in de arbeidsmarkt verschaffen. Bovenstaande video, gemaakt door Bas Westland, laat zien hoe WCC gebruik maakt van manieren als video om mensen te werven. De functie van productmanager staat overigens nog steeds open…
Kom ook naar het Recruitment Tech Event
Op donderdag 26 november 2015 vindt de eerste editie plaats van het Recruitment Tech Event. Een gloednieuw evenement waar de recruitmenttechnologie van 2016 centraal staat. Locatie is de industriële setting van De Fabrique in Utrecht. Aanmelden? Klik hier! Je kunt ook nog stemmen voor de Recruitment Tech Awards.