In het lijstje van Google zelf staat Nederland er nog steeds niet bij. Toch is de officiële lancering hier alweer (bijna) een maand geleden. En ook in België kunnen werkzoekenden sinds deze week kennismaken met de vacaturezoekfunctie, die nog vaak ‘Google for Jobs‘ genoemd wordt. ‘Met deze nieuwe functie gaan we mensen doorverwijzen naar meerdere websites met zoekertjes die relevant voor hen kunnen zijn’, zo citeert Knack Thierry Geerts, country manager Google België in een online persconferentie.
Net als in andere landen, werkt Google ook in België samen met lokaal bekende partijen.
Net als in andere landen, werkt Google ook in België samen met lokaal al bekende partijen in de arbeidsmarkt. Bij onze zuiderburen gaat het om onder meer de regionale diensten voor arbeidsbemiddeling VDAB, Actiris en Forem. Ook jobsite Jobat en uitzendbureau Randstad stappen vanaf het prille begin aan boord. Tikken werkzoekenden een functietitel in, dan zullen ze vacatures van die partijen voorgeschoteld krijgen, en daarheen worden doorverwezen. Eigenlijk precies zoals nu in Nederland is uitgerold. ‘Maar het is een open ecosysteem dat beschikbaar is voor alle websites die willen meedoen’, benadrukt Geerts.
Geen aanbevelingen
Google doet, voor alle duidelijkheid, aan werkzoekenden geen aanbevelingen voor banen op basis van eerdere zoekopdrachten of hun online profiel. Je kunt als kandidaat wel inloggen in Google om bijvoorbeeld notificaties in te stellen voor bepaalde vacatureprofielen. De nieuwe zoekfunctie zal de komende week worden uitgerold voor alle gebruikers in België.
‘De crisis heeft het gebruik van technologie versneld.’
De zoekmachine zegt dat het hiermee een rol wil spelen in de post-coronacrisis die over de arbeidsmarkt zal walsen. ‘De coronacrisis heeft een grote impact op Belgische bedrijven en consumenten. Zo is het aantal werkzoekenden gestegen, vooral onder jonge werknemers, en zijn er minder vacatures dan vorig jaar. Tegelijkertijd heeft de crisis het gebruik van technologie versneld’, analyseert Geerts tegenover De Morgen. Het is in die context volgens hem belangrijk dat de werkzoekende een tool aangereikt krijgt die hem helpt in de zoektocht naar een geschikte job. De werkgever krijgt op deze manier een kandidaat tegenover zich die heel gericht op zoek is gegaan naar die baan, wat een match tussen beide moet helpen, zo luidt het.
Stevig ingeburgerd
Uit onderzoek van Randstad Research blijkt dat nu al 36 procent van de Belgische kandidaten Google gebruikt in de zoektocht naar een baan. Daarmee is het aandeel bijna even groot als dat van traditionele vacaturewebsites of uitzendbureaus, die door 39 procent gebruikt worden. ‘Je kunt je dus niet permitteren om niet mee te werken, al klinkt dat te defensief’, zegt Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad. ‘Google is in onze hele samenleving al stevig ingeburgerd en dus ook op de arbeidsmarkt. De nieuwe functie zal ook ons toestaan om het potentieel dat er in de zoekmachine schuilt als rekruteringskanaal beter te benutten.’
‘Je kunt je niet permitteren om niet mee te werken.’
Met de nieuwe uitbreiding van Googles zoekfunctie komt er voor de Belgische werkzoekende een ruimer aanbod, en een algoritme dat zich aanpast aan de gebruiker, zodat deze een relevantere zoekervaring krijgt. Die nieuwe vacaturezoekfunctie biedt gebruikers bovendien de mogelijkheid om te zoeken op basis van onder meer locatie, industrie en fulltime/parttime. Om op de hoogte te blijven van nieuwe vacatures kunnen gebruikers een e-mailnotificatie instellen.
‘Op zoek naar werk is alle hulp welkom.’
‘Google is voor veel mensen het venster op een virtuele wereld. Het is dan ook een goede zaak dat deze zoekmachine nu ook vacatures laagdrempelig zal weergeven. Want op zoek naar werk is alle hulp welkom. Het snel vinden van de job die op je maat is geschreven, helpt daarbij’, aldus de Vlaamse minister van Werk Hilde Crevits (CD&V).
Beeld: © Google