Gem. leestijd 2 min  2608x gelezen

BelCompany verlaagt kosten per sollicitatie met 66 procent

BelCompany verlaagt kosten per sollicitatie met 66 procent

In juli 2009 zette BelCompany gerichte Google AdWords campagnes in om verkooppersoneel en filiaalmanagers te vinden. En met succes, want de kosten per sollicitatie zijn meer dan gehalveerd en het aantal recruitment kanalen is sterk terug gebracht. Bovendien werd de campagne binnen de online marketingwereld erkend met een nominatie voor de European Search Award 2013.

Verlaging recruitmentkosten en lokale werving op vacatureaanbod

BelCompany is een landelijke winkelketen die zich richt op mobiele telefonie en is sinds 2012 onderdeel van Vodafone Retail BV. De organisatie zocht voor deze campagne samenwerking met online marketing bureau Expand Online. Doelstelling was om de recruitmentkosten te verminderen en het snel veranderende vacatureaanbod te promoten. In de campagnes is het Google AdWords Zoeknetwerk ingezet om via lokaal-relevante zoekwoorden actief werkzoekenden te werven die in hun regio op zoek zijn naar werk. Daarnaast worden ook latent werkzoekenden benaderd via het Google Display netwerk op basis van hun (lokale) interesses, zoals gadgets en lokale voetbalclubs.

Lokale targetting van AdWords

Kim Hipke (Recruiter) van BelCompany: “We hebben te maken met twee groepen mensen: zij die actief op zoek zijn naar een baan, en zij die er als het ware tegenaan lopen, de latent werkzoekenden. Bovendien hebben we gekozen voor een specifieke targeting van de AdWords campagne die is afgestemd op de betreffende locatie. Wanneer BelCompany bijvoorbeeld op zoek is naar een Shop Manager voor een vestiging in Rotterdam, zorgen we ervoor dat de recruiment campagne voor die vacature alleen in dat specifieke gebied zichtbaar is.

Actief en latent werkzoekenden

Er is een duidelijk verschil in zoekgedrag tussen actief en latent werkzoekenden. De eerste groep gebruikt relevante zoektermen en daarop worden we nu snel gevonden worden. De tweede groep moet je anders zien te bereiken, zij moet tegen ons aanlopen en inzien hoe leuk het is om hier te werken. Dat lukt nu goed, dankzij de hulp van Expand Online.” De gerealiseerde daling in kosten per sollicitatie is goed te zien in de onderstaande grafiek.

Verloop van daling kosten per sollicitatie vanaf juli 2009

Succes door constante crawling vacatureaanbod

De campagne is binnen de online marketingwereld erkend met een nominatie voor de European Search Award 2013.Een van de uitdagingen die in deze campagne speelt, is dat het vacatureaanbod constant wijzigt vanwege de verschillende vestigingen en locaties. Om dit kosten- en tijdsefficiënt te managen, wordt onder andere de door Expand Online zelf ontwikkelde eWerving vacature crawler ingezet. Deze tool houdt het actuele vacatureaanbod op de website in de gaten en stelt op basis daarvan de getoonde advertenties bij. De site wordt continue gemonitord, waardoor een nieuwe of gesloten vacature snel verwerkt wordt. Op die manier worden kandidaten alleen naar vacatures geleid die nog  openstaan.

Jobboards overbodig

Door de inzet van de eWerving vacature crawler is een grote tijdsbesparing gerealiseerd. Ook wordt niet langer onnodig geld besteed aan reeds vervulde vacatures. Mede daardoor zijn de kosten per sollicitatie inmiddels gedaald met 66 procent. Gevolg hiervan is dat de behoefte aan overige recruitmentkanalen, zoals jobboards, grotendeels overbodig zijn geworden. Kim Hipke: “De resultaten van de AdWords campagne waren zo goed, dat we besloten hebben ons vooral daarop te richten. We kunnen nu veel makkelijker inspelen op het continu veranderende vacature-aanbod, dat scheelt tijd en kosten. We hebben er eigenlijk geen omkijken meer naar!”

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners