Wie bij LinkedIn solliciteert, krijgt in het sollicitatiegesprek meteen een stift in handen. Waarom eigenlijk?
Als Brendan Browne, de recruitment-directeur van LinkedIn, een sollicitatiegesprek met een kandidaat heeft, is een van de eerste dingen die hij doet een whiteboardmarker over de tafel schuiven. Hij wijst vervolgens naar het whiteboard aan de muur en vraagt de kandidaat – ongeacht de vacature waar het om gaat: ‘Waarover ben jij het meest gepassioneerd? Gebruik het bord, en leg me uit hoe het proces werkt.’
De beste indicator
Dat doet hij niet zonder reden, vertelde hij onlangs aan Business Insider. Sinds hij in 2010 leiding mag geven aan het recruitmentteam van het bedrijf heeft Browne gemerkt dat deze ongebruikelijke oefening de beste indicator is voor het al dan niet aannemen van een kandidaat. ‘Omdat het een beetje een dubbelzinnige situatie is, dwingt de opdracht kandidaten namelijk ertoe om heel spontaan te zijn.’
4 dingen duidelijk gemaakt
Volgens Browne laat de oefening zeker vier dingen zien:
- Waar de kandidaat écht om geeft
- Hoe goed een kandidaat zichzelf kan uitdrukken
- De manier waarop een kandidaat over het proces nadenkt
- Hoe een kandidaat omgaat met dubbelzinnigheid
3 punten van belang voor ideale werknemer
Browne zegt dat deze vier punten mooi aansluiten bij de drie aspecten die LinkedIn-ceo Jeff Weiner eerder schetste als zijnde van belang voor de ideale werknemer:
Browne: ‘Wat ik eigenlijk wil weten is: wie ben je? En hoe zou het voelen als jij en ik samen knetterhard werken aan een moeilijk probleem?’ Sommige kandidaten raken verrast door de vraag, zegt hij, en hadden eigenlijk een vraag verwacht die meer over de specifieke functie zou gaan.
Hoe ga je om met verandering?
Maar die komen bij Browne van een koude kermis thuis, zegt hij. ‘Hier in Silicon Valley veranderen dingen voortdurend. Ik wil zien hoe je daarmee omgaat’, zegt hij. Daarom denkt hij dat het antwoord op zijn vraag een ‘belangrijke voorspeller’ is van succes in verschillende situaties.