Omschrijving van de case
Omgevingsdiensten zijn relatief jonge organisaties die nauwelijks bekendheid genieten op de arbeidsmarkt. Aanleiding voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied om een employer branding-campagne te starten. Doel van deze campagne:
1. De Omgevingsdienst NZKG in korte tijd een herkenbaar gezicht geven (profileren) op de arbeidsmarkt in het Noordzeekanaalgebied binnen de disciplines Bouw, Bodem en Milieu.
2. De trots onder bestaande medewerkers vergroten.
Het werk van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied is op het eerste gezicht niet zo eenvoudig ‘sexy’ samen te vatten. De Omgevingsdienst NZKG verleent namelijk verschillende vergunningen en ziet erop toe dat alle partijen in het Noordzeekanaalgebied hun wettelijke verplichtingen nakomen op het gebied van Bouw, Bodem en Milieu. Professionals binnen de OD NZKG denken daarnaast mee over ruimtelijk en planologische processen. Over de woningbouwopgave. Over circulaire economie. En over de transitie naar een duurzame samenleving.
Met ruim 400 vakmensen begeeft de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied zich in de frontlinie van de ontwikkelingen en op het snijvlak van grote (soms tegengestelde) belangen. Dat brengt grote uitdagingen met zich mee voor professionals op het gebied van Bouw, Bodem en Milieu. De employer branding-campagne vat dit alles kernachtig samen: Bekijk de toekomst van alle kanten.
Wat was de impact van de case?
De campagne kende een bliksemstart. Op social media hebben de eerste flights de KPI voor zichtbaarheid ruimschoots behaald.
LinkedIn: KPI was 98.400 weergaven. Gerealiseerd 220.000 in de periode 11 november t/m 8 december 2019.
Twitter: KPI was 240.000 weergaven. Gerealiseerd 537.501 in de periode 16 december 2019 t/m 12 januari 2020. (Bron: Zigt.)
Daarnaast heeft de zichtbaarheid van de campagne in het Noordzeekanaalgebied dankzij de inzet van out-of-home (abri’s en billboards) en vakbladen op het gebied van Bouw, Bodem en Milieu, gezorgd voor enorme trots onder bestaande medewerkers. En hoewel directe werving geen primaire doelstelling is, zien we nu al een stijging van ruim 25% in het aantal sollicitaties op (moeilijk vervulbare) vacatures. Hoe succesvol wil je een AMC-campagne hebben? En dan zijn we nog maar net gestart. Met zo’n lancering bekijken we de toekomst van deze campagne van alle kanten met veel vertrouwen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De Omgevingsdienst NZKG kent uiteenlopende functies binnen de werkgebieden Bouw, Bodem en Milieu. Wij zijn erin geslaagd om met een sterk creatief concept de essentie én de impact van het werken bij de ODNZKG te pakken en te communiceren. Met deze employer branding-campagne hebben wij de Omgevingsdienst NZKG in zeer korte tijd een herkenbaar gezicht gegeven op de arbeidsmarkt in het Noordzeekanaalgebied en de trots onder bestaande medewerkers enorm vergroot. Deze uitspraak van een medewerker bevestigt dat: “Nu kan ik thuis eindelijk goed uitleggen wat wij als omgevingsdienst doen en hoe belangrijk ons werk is in de regio.”
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Verantwoordelijk bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied: Tanya Bloemhoff, Sjouke Dijkstra, Nico Müller
Verantwoordelijk bij Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie: Arjan Mackaay
Ook kans maken op een Werf& Award 2020?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.