Gem. leestijd 4 min  907x gelezen

Behoort de klassieke inhousedag straks tot het verleden?

De inhousedag was jarenlang vaste prik om jonge hoger opgeleiden te werven. Maar door de coronacrisis lijkt het voortbestaan steeds minder zeker, en wordt hij steeds vaker ingeruild voor… de e-housedag. Een blijvertje? Daar lijkt het wel op.

Behoort de klassieke inhousedag straks tot het verleden?

Een dagje een groep studenten laten meelopen in jouw bedrijf. Aantal presentaties, rondleiding, trainingen, cases. En aan het eind van de dag een borrel. Het was tot voor kort een heel gewone manier om in contact te komen. Maar door de coronacrisis ontdekken steeds meer organisaties dat zo’n inhousedag ook best virtueel kan. Oftewel: een e-housedag.

‘We merken dat een e-housedag goed werkt, omdat we nu extra toegankelijk zijn.’

Zo staan er op Magnet.me, een ‘carrièreplatform voor studenten en afgestudeerden’, inmiddels 25 van dit soort digitale inhousedagen op de planning naast nog eens 60 andere online evenementen voor de komende weken waar jonge hoogopgeleiden zich voor kunnen aanmelden. ‘Met wat creatieve aanpassingen blijken we al onze offline recruitment events ook online te kunnen aanbieden’, zegt bijvoorbeeld Arlette van Lint, corporate recruiter bij ORMIT. ‘En we merken dat het goed werkt, omdat we nu extra toegankelijk zijn. Voor kandidaten vereist het minder investering, zoals naar ons kantoor reizen en het contact voelt nog steeds wel persoonlijk aan.’

‘Positieve reacties’

Ook iemand als Eline van der Pluijm, recruiter bij USG Finance, ziet tot haar verrassing veel interesse in de digitale kennismaking. ‘Er zijn veel positieve reacties op de virtuele inhousedagen die we gepland hebben. Dit kan ook zeker efficiënt zijn. Je kunt tenslotte elk moment achter je computer gaan zitten.’

1 op de 3 recruiters verwacht ook na het coronatijdperk nog e-housedagen te houden.

Niet gek dus dat velen verwachten dat deze online rondleidingen wel eens een blijvertje kunnen zijn. Maar liefst 1 op de 3 van de ruim 200 recruiters, die recent zijn ondervraagd door Magnet.me, verwacht er ook na het coronatijdperk op een of andere manier mee door te gaan.

Er zijn trouwens naast de inhousedag nog meer terreinen die nu snel digitaliseren, waarvan de respondenten verwachten dat het blijvertjes zullen zijn. Zo zegt bijna drie kwart wel tevreden te zijn over de sollicitatiegesprekken die nu – gedwongen – virtueel worden gehouden. Ze denken dat ze video-interviews erin zullen houden, ook als de coronamaatregelen zijn opgegeven of versoepeld. En ze denken ook dat fysieke carrièrebeurzen hun langste tijd wel gehad zullen hebben.

Ook digitalisering van selectie blijft

Wanneer dat dan is, die versoepeling van maatregelen? Daarover zijn de ondervraagden relatief optimistisch. Ruim een kwart denkt dat vóór september recruitment weer op een ‘normaal’ niveau is. En ruim de helft voorziet dat voor september. Slechts zo’n 1 op de 5 denkt dat het nog wel eens langer kan duren dan september.

inhousedag wordt e-housedag d

Ook interessant: recruiters zullen tegen die tijd naar eigen zeggen ook heel benieuwd zijn naar wat kandidaten gedaan hebben tijdens de lockdown. Zo’n 4 op de 10 geeft nu al aan dat in toekomstige sollicitatiegesprekken naar te zullen vragen. Ze zeggen dan bijvoorbeeld te hopen op antwoorden als: een nieuwe vaardigheid leren, trainingen volgen, anderen helpen of proactief open sollicitaties sturen en koffie-afspraken inplannen. Meer dan de helft van recruiters (55,7%) zegt dat kandidaten hiermee hun kans daadwerkelijk kunnen vergroten.

Meer dan kwart heeft hiring freeze

Mooie optimistische vooruitzichten dus, maar zover is het nog nadrukkelijk niet. Nu is de situatie namelijk een stuk grimmiger, schetsen de ondervraagden. Zo zegt meer dan een kwart van de werkgevers (27,4%) momenteel een hiring freeze te hebben. En nog eens 1 op de 3 neemt op dit moment minder afgestudeerden en young professionals aan. Voor 29,3% geldt zelfs dat het recruitmentbudget inmiddels is gekort.

Recruiters zeggen in deze tijden meer (35,8%) of hetzelfde (50%) te investeren in employer branding.

Om toch hoogopgeleid talent aan zich te binden, focussen werkgevers zich daarom nu vooral op employer branding. Daar zeggen ze in deze tijden dan ook meer (35,8%) of hetzelfde (50%) in te investeren. Volgens Magnet.me het bewijs dat ondanks de verminderde capaciteit om mensen aan te nemen, recruiters wel nog steeds het contact met kandidaten zoeken en zichzelf als werkgeversmerk graag in de kijker spelen.

inhousedag wordt e-housedag

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners