Gem. leestijd 3 min  865x gelezen

Campagne van de week: Hoe BDO zich wil onderscheiden van de andere accountantsbureaus

‘Opgeteld het beste kantoor voor jou.’ Dat is de nieuwe EVP waarmee accountantskantoor BDO zich wil onderscheiden van de concurrentie, in een steeds krappere arbeidsmarkt. Hoe is dat verder uitgewerkt?

Campagne van de week: Hoe BDO zich wil onderscheiden van de andere accountantsbureaus

Vorig jaar haalde BDO al een keer deze rubriek met een game, waar kandidaten makkelijk doorheen kunnen swipen om te kijken of ze bij de accountants- en adviesorganisatie passen. Nu is BDO terug op deze plaats, met een veel meer omvattende campagne, en een heuse nieuwe EVP: “Opgeteld het beste kantoor voor jou!”

Optellen is een belangrijk thema in de nieuwe campagne van BDO.

Dat optellen is een belangrijk thema in de campagne, waar we steeds een medewerker zien die op een of andere manier zijn werk met zijn vrije tijd weet te combineren. Of dat nou fiscaal assistent Melaica is die op de Paralympics in Rio in 2016 een bronzen medaille won, equity partner Oscar, die ook zenmeditatie geeft, of de jonge moeder Anke, die als een van de jongste deelnemers in het traject zit om partner te worden bij het accountantskantoor.

You want it all

‘Je hebt een gezonde ambitie, maar houdt ook erg van je vrije tijd’, stelt de bijbehorende campagnesite dan ook. En verder over de optelsom: ‘Je wil graag op topniveau opereren, maar wél in een fijne omgeving met leuke collega’s. Je wilt partner worden, maar ook thuis nog veel betekenen. Kortom: you want it all! En dat kan. Want bij BDO hoef je niet te kiezen. Behalve als het gaat om waar je wilt werken. En met wie.’

bdo campagne

Het ampersandje (waar kennen we dat ook alweer van?) maakt het vervolgens helemaal af. De campagne is dinsdag gelanceerd. ‘En de komende periode ga je hier nog veel meer van horen én zien op onze social media kanalen’, aldus Josephien de Heer, verantwoordelijk voor employer branding bij BDO Nederland. De eerste zes verhalen en video’s van Melaica, Maxim, Anke, Sughra, Oscar, Cedric & Fabian zijn alvast te bekijken. Meer zullen volgen.

Voor de totstandkoming van de campagne werkte BDO onder meer samen met bureau Savvy, Café Society, Gardeners, en regisseur Joshua Walter, oprichter van mediaproductiebedrijf Nocturmax. Het zijn drukke wervingstijden voor de accountants, want vorige maand hadden we ook al de nieuwe campagne van PwC in deze rubriek, die het daarbij eveneens over een optelsom hebben (maar dan in het Engels). En ook Deloitte viel al eerder op, met zijn nieuwe recruitmentsite.

Krappe arbeidsmarkt

De accountantswereld kent momenteel dan ook een bijzonder krappe arbeidsmarkt. Uit de meest recente CBS-Conjunctuurenquête blijkt dat bijna 4 op de 10  accountantskantoren met een personeelstekort kampen, een record. Er is vooral een tekort aan accountants met 3 tot 5 jaar ervaring. En de verwachting is dat het tekort de komende jaren alleen nog maar verder zal oplopen, wat onder meer kan zorgen voor problemen met controles van jaarrekeningen. Mogelijk zullen steeds meer bedrijven daarom moeite krijgen om een accountant te vinden, zo blijkt uit een studie van ING Research.

Nooit eerder zeiden zoveel accountants met een personeelstekort te kampen.

De accountantskantoren kampen vooral met drie problemen. Er komen te weinig studenten van de opleidingen af, te veel ervaren accountants stromen uit naar het bedrijfsleven en het aantal werkzaamheden neemt toe, door onder meer covid-19 en een toename van het aantal controleplichtige bedrijven. Zo is in 5 jaar tijd het aantal bedrijven met ten minste 50 mensen in dienst met 9% toegenomen, terwijl het aantal accountantskantoren met een vergunning voor een controle bij zulke bedrijven met 21% is afgenomen.

opgeteld bdo campagne

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners