WhatsApp en Facebookzijn veruit de meest geliefde apps onder de Nederlandse beroepsbevolking, maar als het erom gaat een baan te zoeken staat Indeed op #1, gevolgd door LinkedIn en Trovit.
Dat blijkt uit het meest recente Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group onder ruim 3.500 respondenten in 2015.
Mannen en vrouwen appen anders
Vrouwen gebruiken de 10 populairste apps bijna allemaal vaker dan mannen, behalve de nieuwsapps Nu.nl en NOS. Daarnaast gebruiken ook hoger opgeleiden en ‘ouderen’ relatief vaker deze nieuwsapps dan jongeren en de lager en middelbaar opgeleiden. Social media-apps als Whatsapp, Facebook, Twitter en Instagram worden daarentegen weer aanzienlijk vaker gebruikt door de jongste generaties.
Nieuw in de top-10: Instagram, NOS en Weeronline.
Vergeleken met 2012, valt op dat twee ooit razend populaire appspellen Wordfeud en AngryBirds uit de top-10 verdwenen zijn, net als de app van de Telegraaf. Daarvoor in de plaats gekomen zijn: NOS, Weeronline en Instagram, dat in 2012 nog niet eens bestond.
Top 10 populairste apps Nederlandse beroepsbevolking:
2015 2012
- Whatsapp 49% 1. Facebook 37%
- Facebook 33% 2. Whatsapp 32%
- NU 11% 3. NU 16%
- Instagram 10% 4. Wordfeud 16%
- Buienradar 8% 5. Twitter 15%
- Twitter 7% 6. Telegraaf 5%
- Rabobank 6% 7. Buienradar 5%
- (Mijn) ING 6% 8. Rabobank 4%
- Nos 5% 9. ING 4%
- Weeronline 5% 10. AngryBirds 3%
Indeed meest geraadpleegde vacature-app
Ook op de arbeidsmarkt is het gebruik van de mobiele telefoon definitief doorgedrongen. Steeds meer apps worden ontwikkeld om werkgever en werknemer met elkaar in contact te brengen. Actieve baanzoekers geven volgens het onderzoek momenteel de voorkeur aan:
- Indeed
- Trovit
- Monsterboard
Spannende uitdaging
Uit eerdere analyses bleek al dat er op elke 60 werklozen in Nederland een vacaturesite was. Nu na social media ook Whatsapp een rol krijgt in de communicatie tussen werknemer en werkgevers wordt het landschap nog diverser. Daarin heeft de werkgever die een mobiele strategie heeft en de juiste arbeidsmarktkennis een voorsprong om schaars talent aan te trekken, concludeert Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. ‘Door de grotere diversiteit van media en tegelijkertijd de randvoorwaarden die de techniek stelt, zoals zoekmachineoptimalisatie en mobile first, vinden vraag en aanbod elkaar steeds lastiger op de arbeidsmarkt. Degene die dit spel beheerst, weet het juiste talent aan te trekken. En degene die dat niet beheerst, is steeds minder in staat om kwalitatief de juiste personen aan te trekken.’