Net als veel andere (academische) ziekenhuizen kan het academisch ziekenhuis Maastricht maar lastig aan personeel komen. Niet alleen artsen en verpleegkundigen zijn lastig te vinden, ook voor veel ondersteunende functies zoals ICT is de arbeidsmarkt in Limburg niet altijd even makkelijk. Daarom organiseerde het azM op zaterdag 31 januari een open dag met als doel mensen te werven die willen werken en leren in het azM. Werf& pakte de trein en maakte een fotoreportage.
Doel van de open dag
Het azM merkt dat het steeds lastiger wordt om voldoende gekwalificeerd personeel te werven. Volgens Roel Olivers, stafadiviseur van Personeelszaken, heeft het azM vooral behoefte aan laboranten, verpleegkundigen en OK- en anesthesiepersoneel, administratief personeel, technici, analisten, facilitaire mensen en ICT’ers. ‘Met deze open dag willen we we laten zien dat de gezondheidszorg in het algemeen maar het azM in het bijzonder behalve voor artsen en verpleegkundigen ook een uiteenlopend scala van andere banen en carrièremogelijkheden biedt, van facilitair bedrijf tot OK-personeel en van adminstratieve medewerkers tot techneuten,’ aldus Olivers.
Grote drukte in de benedenhal van het ziekenhuis met informatiestands van de verschillende afdelingen.
Roel Olivers van P&O wordt geinterviewd door de regionale radio.
Internationale arbeidsmarkt
In het azM werken medewerkers uit meer dan 30 landen. Daar het ziekenhuis nog geen 3 kilometer van de Belgische grens is verwijderd werken er veel Belgen. Maar ook Duitsers weten inmiddels de weg naar het ziekenhuis te vinden waar meer dan 5.000 mensen werken. Er was intern veel enthousiasme onder de medewerkers. In totaal werken 220 medewerkers van het azM mee aan de open dag. Van Spoedeisende hulp tot Intensive Care en Operatiekamers en Klinische Genetica tot Laboratoria. De afdelingen organiseren rondleidingen, geven demonstraties en verstrekken informatie over wat ze doen.
Afdelingen van het azM presenteren zichzelf in de hal.
Een medewerker van het ziekenhuis geeft uitleg aan geïnteresseerde bezoekers.
Bezoekers konden zelf behandelingen ervaren.
Jong en oud konden kennismaken met werken in de zorg.
Communiceren van de open dag
Om de open dag bekend te maken bij de belangrijkste doelgroepen heeft het azM o.a. advertenties in regionale Nederlandse en Belgische media ingezet, tv-sport op de regionale televisie en posters die op diverse regionale opleidingsinstituten kwamen te hangen.
Poster die o.a. op scholen hing.
Op het moment van publicatie was nog niet bekend hoeveel bezoekers de open dag heeft getrokken. Dat de doelstelling van 1.000 is gehaald is wel zeker. Voor het azM was het de eerste keer dat zij op deze wijze een open dag organiseert. Ondanks dat de bewegwijzering soms onprofessioneel was en het feit dat niet alle bezoekers wisten dat er ook op de 4e etage nog stands waren, mag het azM terugkijken op een goede open dag. Nu maar hopen dat veel mensen geïnteresseerd zijn geraakt om bij het azM te gaan werken. Op korte of lange termijn.